Forskningsfartøy blir mer forsinket - utstyres ved Langsten

Norges nye forskningsskip, Kronprins Haakon, skal gjøres klart ved Vard sitt Langsten-verft i Tomrefjord. Prosjektlederen antyder samarbeidsproblemer med italienske Fincantieri.

Det isgående fartøyet er spekket med utstyr fra norske maritime leverandører - blant dem Optimar Stette, Vard og Rolls-Royce. Sistnevnte har også utført designarbeidet på fartøyet. I forrige måned ble skipet vist fram i Bergen.   Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Næringsliv

Polarinstituttets nye stolthet, forskningsskipet Kronprins Haakon, blir ikke ferdig i tide, og dåpen er utsatt. Utfordringer med utbyggingen av skipet gjør at det ikke er klart til overtakelse, skriver Sysla.

– Vi hadde tenkt at skipet skulle døpes 22. mars, men har utsatt det på grunn av usikkerhet rundt ferdigstilling og overtakelse av båten, sier direktør i Norsk Polarinstitutt, Ole Arve Misund.

Han sier det er et stort og komplisert prosjekt og vil ikke gå nærmere inn på hva slags problemer det er snakk om. Prosjektdirektør Tore Nepstad sier instituttet har hatt sine utfordringer i samarbeidet med verftet, italienske Fincantieri, men vil ikke utdype hva han mener med det.

Fincantieri har ikke besvart nettavisens spørsmål om samarbeidet. Det er ikke satt noen ny dato for dåpen av forskningsfartøyet.

Skipet ligger nå til kai ved Vard-verftet i Tomrefjorden hvor det skal gjøres ferdig.