Regnskapet klart – ikke lystig lesing:

Stort underskudd for Havila i 2017

Nok et tøft år for Fosnavåg-rederiet. Særlig 4. kvartal ble krevende.

Her offshoreskipet «Havila Mercury» liggende ved Skansekaia i Ålesund i fjor vår. 2017 ble et tøft år for selskapet.  Foto: Staale Wattø

Næringsliv

2017 ble nok et tøft år for Havila Shipping ASA, skriver rederiet i en pressemelding etter at regnskapet for fjoråret ble klart.

Her kan du lese børsmeldinga til rederiet (ekstern lenke).

4 milliarder i gjeld

Driftsresultatet for hele året ble 78,3 millioner kroner før avskrivninger, og minus 249,3 millioner etter avskrivninger, skriver selskapet. Refinansieringa av selskapet gjorde at selskapet kom ut med 452,3 millioner kroner i pluss for 2017.

Rederiet hadde ved årsskiftet en egenkapital på 423,1 millioner kroner, og en total gjeld på 4,3 milliarder kroner.

Tøft 4. kvartal

Særlig tallene for 4. kvartal viser at selskapet har hatt det tøft. Resultatet for 4. kvartal før avskrivinger var på 7,6 millioner kroner i 2017, mot 102,9 millioner kroner i 2016.

Totale inntekter var NOK 139,0 million i 4. kvartal 2017, mot NOK 245,2 million i 4. kvartal 2016.

– Ser litt mer aktivitet framover

– Vi, som de fleste andre offshore-rederiene, var forberedt på at særlig fjerde kvartal skulle bli veldig krevende. Det slo til – også for oss. Heldigvis ser vi nå litt mer aktivitet i markedet de kommende månedene, sier administrerende direktør Njål Sævik ifølge en pressemelding selskapet har sendt ut mandag ettermiddag.

Offshorefartøy vurderes til å rense havet for plast

Et stortingsflertall støtter Aps forslag om å finne ut om offshorefartøyer kan settes inn for å samle plast i havet.


Dette er flåten

Havila Shipping solgte i løpet av året fire skip, og hadde ved utgangen av 2017 totalt 23 fartøy som opereres fra Fosnavåg, hvorav ett for en ekstern eier:

• 14 PSV - En eiet eksternt - En eiet 50% og ikke konsolidert - Tre fartøy markedsføres for salg.

• 5 AHTS

• 3 Subsea

• 1 RRV (Innleid)

Åtte fartøy var i opplag ved årsskiftet. Tre PSV-er markedsføres for salg framover. 

Flåteutnyttelsen for 4. kvartal 2017 var på 72 prosent, eksklusive fartøy i opplag.

Håper på måtehold

De fleste aktive PSV’ene har ifølge pressemeldinga kontrakter som varer lenge enn 2018. De to største subsea-skipene har kontrakter til midten av 2023 og 2020.

– De fleste i offshore-bransjen mener å se større aktivitet fremover. Det mener også Havila-sjefen, skriver selskapet. Sævik mener den økte aktiviteten vil gjøre at flere skip går ut av opplag, noe som vil bidra til at ratene likevel vil forbli like lave som de har vært.

Sævik om offshorekollapsen: – Vi har hatt godt av dette

Havila-eier Per Sævik har klokkertro på at de gode tidene kommer tilbake for offshorerederiene.


– Jeg håper at vi klarer å vise «måtehold», og at vi ikke ødelegger for oss selv. Blir vi for ivrige og sender mange nye skip inn i konkurransen, så vet vi at ratene vil fortsette å være lave. Jeg håper at vi klarer å unngå et «frislipp,» understreker Havila-sjef Njål Sævik