Valget av hvem som skal bygge konteinerskipet Yara Birkeland skulle egentlig bli tatt før årsskiftet. Overfor Skipsrevyen innrømmer Yara at prosessen med skipet er forsinket.

– Det er litt mer komplisert å bygge en slik båt enn vi tenkte i de innledende møtene, der en ikke hadde bestemt størrelse, men bare visste at det skulle være en konteinerbåt, forteller teknisk leder Ketil Olaf Paulsen i Kongsberg Maritime til Skipsrevyen.

Skipet er designet av Marin Teknikk i Herøy og flere verft på Nordvestlandet har vært med i konkurransen om å bygge skipet. En modell av skipet ble testet i Trondheim i september og designerne kunne konstatere at resultatene var bedre enn ventet.

Konteinerskipet skal etter planen står klart i 2019. Skipet skal ha elektrisk framdrift og gå mellom Yara-fabrikken på Herøya i Porsgrunn og havnene i Breivik og Larvik. Det vil erstatte rundt 120 trailere som nå kjører strekningen daglig.