Hevder Sølvtrans skal selges eller gå på børs

Men gründer Roger Halsebakk i Sølvtrans er ikke interessert i å hente ut kjempegevinst.

Sølvtrans-direktør Roger Halsebakk ble værende i selskapet da et vellykket børseventyr ble avsluttet i 2014. Nå er det igjen aktuelt med børsnotering, hevder Finansavisen. Arkivbilde  Foto: Marius Rosbach

Næringsliv

Eierne av brønnbåtrederiet Sølvtrans i Ålesund planlegger å selge eller børsnotere selskapet, skriver Finansavisen.

Ifølge avisen går det mot salg av morselskapet Silver Holdings hvor amerikanske Oaktree Capital er største eier, men oppgir ingen kilder for nyheten.

Administrerende direktør og gründer Roger Halsebakk vil ikke kommentere saken overfor avisen: – Hvem har du hørt det fra? Hvem er kilden din? Nei, det har jeg ingen kommentar til, sier han til avisen.

Til Sunnmørsposten opplyser Halsebakk at han ikke har noen kommentar til hva fondsgiganten tenker å gjøre med sin eierandel.

Voldsom verdiøkning

Også Roger Halsebakk sitter med en eierandel på drøyt 30 prosent i selskapet , samtidig som styreleder Anders Hvide har en betydelig eierpost.

Halsebakk takket i 2014 nei til å hente ut gevinst og ble heller med videre som direktør og eier. Den gang var aksjeposten verdsatt til knappe 200 millioner kroner. Basert på beregninger Finansavisen har gjort, har verdien på eierandelen trolig økt til rundt 750 millioner kroner i dag.

Avisen anslår at selskapet er verdt rundt 2,5 milliarder etter flere gode år i brønnbåtbransjen.

Halsebakk opplyser til Sunnmørsposten at han ikke har noen planer om å «forlate skuta».

– Det er dette jeg er best på, og det er minst like interessant i dag som de første 32 årene, skriver han i en sms.

Sølvtrans som er blitt verdens største på sitt felt, la bak seg et rekordår økonomisk i 2016.


Skal ha 32 på opplæring

Sølvtrans planlegger å ha 32 aktive opplærings-stillinger i 2019.

Sølvtrans seiler i front for å redusere utslippene av klimagassen NOx:

– Røkkes grønne drøm er en realitet hos oss

Sølvtrans er allerede godt i gang med å gjøre sine skip mer klimavennlige. Nå byttes halogenlys ut med LED-lamper på 20 båter.

Aas mek. bygger for Sølvtrans

«Ronjafisk» blir jubileumsbåt for både verft og rederi

Aas Mek. Verksted har inngått en ny kontrakt om å bygge ny brønnbåt for Sølvtrans.

Får ikke nok brønnbåter:

Har bygd for to mrd. hos lokale verft de siste årene – skal bygge mer

Sølvtrans holder stø kurs og vil bygge flere nye brønnbåter. Rederiet har sin egen byggemetode for å holde konkurrentene på avstand.