Dykkerskipet hadde en kontraktsverdi på mer enn én milliard kroner. Men rederiet fikk økonomiske problemer og selv om kontrakten ikke er offisielt kansellert, regnes det som lite trolig at de vil betale for skipet.

I en børsmelding forrige uke svarer Vard på flere spørsmål fra Singapore-børsen om 2017-resultatet som nylig ble lagt fram.

Ett av spørsmålene går på utregningen av varelageret, som blant annet dreier seg om dykkerskipet. I tillegg gjelder det to forsyningsskip bygd ved Vung Tau-verftet i Vietnam.

Skriver ned med 54 mill.

Vard skriver at de har regnet inn et ytterligere tap på 54 millioner kroner på regnskapsposten, som følge av pågående forhandlinger.

– Det er viktig å påpeke at vi ikke opplyser om hvilke skip det gjelder – eller om det er ett, to eller alle tre, forteller finansdirektør Geir Ingebrigtsen i Vard til Sunnmørsposten.

Dette har å gjøre med forhandlingsposisjonen til Vard.

(saka fortsetter under)

På prøvetur

Nå ligger det ferdige skipet ved Søviknes-verftet og Vard jobber med å finne en ny eier, samtidig som de avventer en offisiell kansellering.

– Vi jobber med å få solgt skipet, og det har vi jobbet med en stund, forteller kommunikasjonsdirektør Hege Anita Akselvoll i Vard til Sunnmørsposten.

Skipet var nylig på prøvetur, men Akselvoll ønsker ikke å kommentere salgsprosessen, eller om et salg er nært forestående. Det er blitt spekulert i at en kjøper kan sikre seg det svært avanserte skip på «billigsalg».

(saka fortsetter under)

Skulle leveres i 2016

Dykkerskipet ble bestilt av Harkand Group i 2013 og skulle leveres i 2016. Men før de kom så langt, ble britiske Harkand satt under administrasjon - en situasjon som ligner den norske ordningen med konkursbehandling ved bostyrer.

Vard har varslet at de vil ha krav på 20 prosent av den opprinnelige salgsverdien, om kontrakten blir kansellert.

Vil av børs

Fincantieri som er den største eieren i Vard, vil ta selskapet av børs og kjøper stadig opp nye aksjeposter.

Prosessen kan være noe av bakgrunnen for at børsen følger ekstra nøye med på Vard om dagen. Om Fincantieri klarer å sikre seg en eierandel på 90 prosent kan resten av aksjene tvangsinnløses.