Verdien på arbeidet kan være opptil 4,5 milliarder kroner og kan doble seg om Viking vil benytte seg av opsjonene på to nye skip.

– Vi ser med glede fram til å jobbe med Viking for å utvikle en ny serie med cruisefartøy. Selskapet er godt kjent for sin vekst innen elvecruise og havcruise, og ser nå til Norge for å designe og konstruere sin nye cruiseflåte. Vi er stolte over å bli valgt som deres partner i dette spennende prosjektet og ser fram til å samarbeide med Viking-teamet, uttaler Vard-direktør Roy Reite i en pressemelding.

Kan bli fire skip

Intensjonsavtalen inneholder også opsjon på ytterligere to skip. Partene opplyser at de har som mål å inngå en endelig kontrakt i løpet av midten av 2018.

Skipene skal etter planen designes av Vard Design i Ålesund og leveres fra ett av de norske verftene i 2. kvartal i 2021 og 2022. Skrogene skal etter planen bygges i Romania.

Kommunikasjonsdirektør Hege Anita Akselvoll i Vard forteller til Sunnmørsposten at det foreløpig er for tidlig å si noe mer om skipene og hvor det vil bli utrustet.

Har bestilt en rekke skip

Den norske rederen Torstein Hagen er styreleder i Viking Cruises, som ble startet opp i Sveits i 1997. Rederiet har fortsatt kontorer både der og i California i USA.

Hagen er stolt over at rederiet - som det eneste i verden - seiler ordinære cruiseskip under norsk flagg.

– Flagget koster meg noen hundre tusen i året, men så lenge jeg er stolt over å være norsk, skal det få henge der, sa han til Sunnmørsposten da han ble intervjuet i Ålesund i 2016.

Les saken: Skandinavisk eleganse under norsk flagg (for abonnenter)

Rederiet har allerede bestilt en rekke skip fra det italienske verftskonsernet Fincantieri, som er største eier i Vard. Finansavisen skrev nylig at Hagen har lagt inn ordre på hele seks nye skip - i tillegg til åtte skip som er bestilt tidligere. Fire av disse er allerede levert.