– Det er ingen som har slått meg på brønnbåt, påstår gründer og daglig leder Roger Halsebakk.

De er nå nominert til Årets nyskaper på Nordvestlandet.

Først ute med nyvinninger

Et avgjørende øyeblikk i rederiets historie kom da oppdrettsnæringa i Skottland gikk i svart i 1998. All oppdrettsfisk ble slakta ned på grunn av smittsomme sjukdommer.

– Vi utvikla en lukka båt. Det var et avgjørende øyeblikk. Alle båtene vi har bygget siden har denne teknologien.

I dag kan 19 av deres 21 båter transportere levende fisk i lukka system. Sølvtrans garanterer at smitte ikke spres, lastetankene er lukka som et akvarium i stua.

I tillegg er fisken i kontrollerte omgivelser til enhver tid.

Til sammen 28 båter har de fått bygget lokalt ved Aas Mekaniske på Vestnes.

– Sølvtrans er i front på utviklinga av nye løsninger, spesielt innen lukka transport og lossing for å unngå smittespredning, bekrefter daglig leder Halvard Aas.

Mye penger – ikke utbytte

Det er blitt mye penger i oppdrettsbransjen.

Halsebakk sier at de likevel aldri har tatt utbytte ut over formuesskatten.

Trygg håndtering av de stadig større båtene er målet.

Sølvtrans er også tidlig ute med å erstatte de utvendige halogenlysene med ledlys. Dette reduserer miljøskadelige utslipp, og sparer vedlikehold slik at mannskapet slipper å klatre på båten.

For å få ned dieselutslippene ytterligere, skal de kanskje installere batteri som kan ta toppene i forbruket.

– Vi har starta et energiledelsesprogram sammen med Enova for å identifisere faktisk forbruk i ulike moduser. Dette skal sikre at motorene ikke går mer enn nødvendig. I tillegg får vi et større beslutningsgrunnlag for å velge det mest effektive fremdriftssystemet. Om det er batteri som er best på våre båter, så kan de ettermonteres, sier Halsebakk.

Sølvtrans var også i første rekke da NTNU Ålesund tidligere i år starta arbeidet med å utvikle en læreplan for brønnbåtnæringa.

– Ferskvann er en effektiv metode for å behandle fisk mot lus og gjellesykdommer, det er sistnevnte som er hovedutfordringen i Tasmania. Fra sjøvann skal båten produsere 17 mill. liter ferskvann i døgnet, til halvparten av den prisen som er vanlig i dag, ifølge Halsebakk.