DN:

Hurtigruten forsøkte å stoppe Havila-kontrakten

Men klagen ble avvist og Havila-kontrakten signert.

SIKRET SEG KONTRAKT: Per Sævik og Havila signert tirsdag kontrakten om drift av kystrute. Klagen fra Hurtigruten ble avvist.  Foto: Siv-Elin Nærø

Næringsliv

Hurtigruten ba regjeringen frata konkurrenten Havila kontrakten på kystruten.

Tirsdag undertegnet Havila likevel kontrakten.

– De liker ikke at man bryter seg inn i monopolet deres, sier konsernsjef Per Sævik til Dagens Næringsliv.

Avisen skriver at Hurtigruten forsøkte å stoppe tildelingen av kontrakten på fire kystruteskip til konkurrenten Havila.

Det ble sendt formell klage til Samferdselsdepartementet.


Havila får kontrakt på kystruta Bergen-Kirkenes

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen offentliggjorde i dag resultatet av anbudskonkurransen for kystruta Bergen-Kirkenes.

Hurtigruten hevdet Havilas tilbud på en pakke på fire skip ikke oppfylte kvalifikasjonskravene og derfor skulle vært avvist, sier Hurtigrutens kommunikasjons-direktør Anne Marit Bjørnflaten.

– Vi er bekymret for kvaliteten på tilbudet når de nye kontraktene starter i 2021, legger Bjørnflaten til.

Men i svarbrevet fra departementet, som DN har fått kopi av, står det: «Klagen tas ikke til følge».

Avviste klagen

Samferdselsdepartementet avslo klagen på rekordtid og undertegnet kontrakten med konsernsjef Per Sævik i Havila Holding tirsdag formiddag.

– Det er vel felles for alle monopolister fra ytterste høyre til ytterste venstre. Dette er forutsigbart og ikke uventet fra hurtigrutens side, sier Per Sævik.

Ifølge DN ba departementet i vinter Havila sende selvskyldnergaranti og dokumentere at konsernet har «den finansielle kapasitet og likviditet som er nødvendig» for å bygge og drive fire nye kystruteskip.


No skal Havila riggast for reiselivssatsing:

Per Sævik ser store moglegheiter i reiseliv

77-åringen ser drift av den nye Havila Kystruten som eit framhald av reiselivssatsinga til Havila dei siste åra.

Hurtigruten skriver i klagen at departements krav viser at Havila ikke har god nok økonomi til å drive skipene, og at tilbudet fra Havila derfor må avvises.

– Departementet stiller spørsmål om Havila har nødvendig likviditet for å kunne drifte kystruten, sier Bjørnflaten i Hurtigruten.

Men Per Sævik forsikrer at Havila Holding har økonomi til å bygge og drive de nye kystruteskipene.


– Jeg vil ikke gi meg en inn i en polemikk med Hurtigruten om dette. Om hurtigruten mener de er kapabel til å drive, så er vi det i desto større grad, sier Sævik til Dagens Næringsliv.


Feira populær kontrakt på stamkafeen

– Vi skulle ha feira med marsipankake, men vaflar med rømme og syltetøy gjer same nytta.