Samtidig som miljøbevisstheten økte og batteriteknologien gjorde store framskritt, falt bunnen ut av offshoremarkedet. Det danner bakteppet for at et team på rundt ti personer fra Vard Electro satte seg ned i Tennfjord høsten 2015. De fleste hadde bakgrunn som elektroingeniører, men hadde ulike spesialfelt.

Offshore, ferje og Røkke-yacht

Sammen med Christian Søvik som er leder for service- og salg for seilende skip, tar Vard Electro-sjefen i mot Sunnmørsposten på Søviknes-verftet for å fortelle om nyvinningen som er i ferd med å bli installert på DOF-fartøyet Skandi Flora.

Forsyningsskipet skal ut i en femårskontrakt for Statoil – og en forutsetning for å få jobben var at skipet ble bygd om til det som kalles hybrid batteridrift.

– Systemet passer svært godt for offshoreskip, men er laget slik at det i utgangspunktet kan brukes på en hvilken som helst båt, forteller Christian Søvik.

Vard har også vunnet kontrakter med ESS-løsningen til ulike typer fartøy, som yacht-prosjektet til Kjell Inge Røkke og ferjer til Torghatten og Boreal.

Mens ombygging på offshoreskip krever at «batteribanken» blir plassert som et dekkshus, blir den integrert i skipet fra starten i de sistnevnte prosjektene.

(saka fortsetter under)

Sparer betydelig Co2-utslipp

Anslag har vist at offshoreflåten kan spare flere hundre tusen tonn i Co2-utslipp ved å gå over til samdrift av batteri og diesel.

– Det er ikke alltid to streker under det svaret, fordi det er avhengig av hvilken type båt det er snakk om og hvordan den brukes. Men potensialet ligger på rundt 15 prosent innsparing på forbruk av drivstoff, forteller Christian Søvik.

Bjørkedal sammenligner skipet med et lite samfunn med et kraftverk om bord – hvor det er stor variasjon i hvor mye kraft som trengs, avhengig av situasjon skipet befinner seg i.

– Oppe i dette står batteriene og skal leve sammen med resten av systemet. De skal både kunne lade og hente ut kraft, og spille på lag med motorer og generatorer. For skipperen om bord fungerer dette sømløst og han merker ikke noe av det som skjer, sier han.

Vard Electro leverer batterisystemene klare til installasjon over hele verden. De integrerer løsningen mot andre system om bord – og en viktig del av jobben er å være rådgiver for kva som er den beste løsningen for kunden.

(saka fortsetter under)

– Mest mulig fleksibelt

Søvik påpeker at de jobber tett sammen med de fleste leverandørene i markedet og løsningen er allerede er installert sammen med Kongsberg-systemer, Rolls-Royce-utstyr og Wärtsilä-motorer:

– I stedet for å bygge barrierer, vil vi at vårt utstyr skal være mest mulig fleksibelt, legger Bjørkedal til.

For offshorerederiene er det gjerne avgjørende at selve installasjonen går fort unna, slik at skipet raskest mulig kan komme seg ut i arbeid igjen. Søvik forteller hvordan alt er bygd «fiks ferdig» før båten kommer til land:

– Når båten kommer til kai, så kraner vi dette om bord og setter det på fundament om bord i båten.