Fjord1 har lagt inn den største bestillingen så langt på «Autocrossing»-systemet som er utviklet av Rolls-Royce Marine i Ålesund.

Rederiet vil ha systemet til 13 nye ferjer – som innebærer at Rolls-Royce nå har solgt nyvinningen til totalt 18 norske ferjer. Fem av disse nye Fjord1-ferjene skal trafikkere sambandene Hareid-Sulesund og Aursnes-Magerholm på Sunnmøre.

Skryter av støtteordninger

Kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk i Rolls-Royce Marine opplyser til Sunnmørsposten at avtalene er et «godt bidrag til ordreboken», men at de av konkurransehensyn ikke opplyser verdien på dem.

– Vi er stolte over å få være med på fornyelsen av den norske fergeflåten som nå pågår. Myndighetene fortjener skryt for å legge til rette for innovasjon og gode miljøløsninger, det gjør at den maritime industrien kan få levere sin nyeste teknologi, sier Andreas Seth i Rolls-Royce Marine i en pressemelding.

(saka fortsetter under)

Propeller fra Ulsteinvik

Hensikten med systemet er å sikre mest mulig jevn overfart – og ikke minst effektiv forbruk av drivstoff.

Systemet sørger for at både fart og kurs for ferjene styres automatisk, blant annet ved hjelp av to vendbare propeller – på fagspråket kalt azipull-thrustere. Disse propellene blir levert fra konsernets fabrikk i Ulsteinvik.

Kapteinen om bord overvåker det hele ved hjelp av et kontrollsystem, og kan ta over om nødvendig. Om kapteinen ikke er i stand til å ta over manuelt, vil systemet stoppe ferja i trygg avstand fra land og holde fartøyet i posisjon så lenge som nødvendig.