Hurtigruten skal oppgradere inntil ni av skipene sine til hydriddrift med gassmotorer og batteripakker. Rolls-Royce Marine har fått oppdraget.

– Dette er en veldig gledelig og stor avtale for oss. Større enn vi har hatt på flere år, sier Wollebæk.

Som foreløpig ikke vil kommentere verdien på avtalen, utover at det vil bli en stor og viktig kontrakt.

– Verdien kan vi ikke gå ut med ennå. Det er viktig å påpeke at dette er en intensjonsavtale, og ikke en kontrakt. Det gjenstår litt spesifikasjoner og detaljer før vi vet akkurat hvordan løsningene blir seende ut.

– Gjennombrudd

– Det er gøy at vi nå får gjennomslag for de investeringene vi har gjort for å utvikle miljøvennlig teknologi. Dette er et gjennombrudd for oss i markedet for det. Så det er en god dag på jobb, sier hun.

– Hvordan feirer dere?

– Vet du, dette har gått veldig fort, så vi har ikke rukket å planlegge noen feiring. Det har vært veldig spennende og intense dager for salgsteamet som har jobbet med det.

Anette Bonnevie Wollebæk, kommunikasjonsdirektør i Rolls-Royce Marine. Foto: Staale Wattø

Kommunikasjonsdirektøren sier at avtalen med Hurtigruten betyr jobb for både Bergen, Ulsteinvik og Ålesund.

– Motorene kommer fra motorfabrikken i Bergen, mens det blir mye jobb til servicefabrikken i Ulsteinvik og jobb for ingeniørene i Ålesund, sier hun.

Ifølge Hurtigruten er dette den største miljøoppgraderingen i selskapets historie. Nesten hele flåten skal bygges om til hybriddrift – med LNG-motorerog batteripakker.

– Hurtigruten skal oppgradere seks skip med opsjon på tre til. Det de skal gjøre er å ta ut de eksisterende dieselmotorene ogerstatte det med hybridanlegg. Det innebærer også nye propeller og nyekontroll- og elektrosystemer om bord. Hybridanlegget består av enhelt ny gassmotor, sier Wollebæk.

Nye miljøkrav

Det har lagt i kortene at Hurtigruten måtte modernisere skipene sine for å oppfylle nye krav om 25 prosents kutt i utslipp. Oppgraderingen gjelder i hovedsak skip som skal brukes på kystruten Bergen-Kirkenes, og skal være ferdig før den nye avtalen trer i kraft i 2021.

Rolls-Royce skal også levere elektrosystemet SAVe Cube med én integrert drivenhet og styresystem for hele skipet. Foto: Hurtigruten

Som mener oppgraderingen viser at det er mulig å få miljøvennlige skip uten å bygge helt nye.

– Hurtigruten planlegger oppgradering med vår aller nyeste og mestmiljøeffektive motor som går på naturgass. Sammen med de øvrigenyhetene i energisystemet, vil Hurtigrutens skip være likeeffektive og grønne som om de skulle vært splitter nye, sier AstridOpsjøen, VP Product Sales & Advanced Offerings i Rolls-RoyceMarine.

Bedre luftkvalitet

Hurtigruten har ifølge pressemeldingen jobbet sammen med Bellona i valget av teknologi og miljøløsninger. Sigurd Enge, fagansvarlig for skipsfart i miljøorganisasjonen, sier at investeringene vil gi solide miljøforbedringer.

–Valget av LNG vil også gi bedre luftkvalitet i havnene som ikke harlandstrøm, sier Enge.