Skipsbyggerkonsernet Vard har kalt inn til ekstraordinær generalforsamling i Vard førstkommende mandag.

I løpet av møtet kan det bli avgjort om majoritetseierne – italienske Fincantieri – får grønt lys til å ta selskapet av børsen i Singapore. For å oppnå dette er de avhengige av at færre enn ti prosent av aksjonærene stemmer mot forslaget.

Børsen ba om forklaring

Fredag kom det imidlertid fram at mange av aksjonærene har mottatt de utsendte papirene seint. I en børsmelding opplyser Vard at de har fått beskjed fra Singapore-børsen om dette, og at selskapet er bedt om å undersøke hva som har skjedd.

Noen av aksjonærene har ifølge børsen først mottatt papirene sju dager før datoen for den ekstraordinære generalforsamlingen, med andre ord mandag 23. april.

Omfattende dokumentasjon

Dokumentasjonen ble publisert som børsmeldinger 13. april – og lagt ut på Vard sine hjemmesider, samtidig skulle papirene sendes ut til hver enkelt aksjonær.

I et kort svar skriver styret i Vard at dokumentene ble levert inn til postvesenet i Singapore samme dag for utsending.

Papirene inneholdt tilbudet til aksjonærene og et dokument på over 200 sider som grundig beskriver selskapet og verdivurderinger av de ulike delene av konsernet. Dagen i forveien publiserte Vard revidert årsrapport for 2017.

(saka fortsetter under)

– Ingen planer om store endringer

Majoritetseieren Fincantieri har i lengre tid hatt som mål å ta Vard-konsernet av børs og gjøre selskapet til et heleid datterselskap.

Det vil føre til at Vard slipper de omfattende rapporteringspliktene som følger med børsnotering. Samtidig vil offentligheten få mindre innsyn i selskapet, som er blant de største private arbeidsgiverne på Nordvestlandet.

Eierne har påpekt at de ikke har planer om å gjøre store endringer verken i antall ansatte eller drifta av konsernet – som har fem verft i Norge, blant dem Brattvåg, Langsten, Aukra og Søviknes.

(saka fortsetter under)

Styreleder: – Vil forbedre samarbeidet

Styreleder Giuseppe Coronella i Vard representerer det italienske storkonsernet og besøkte Sunnmøre i vinter.

Da svarte han slik på spørsmålet om bakgrunnen for at Fincantieri ønsker å ta Vard av børsen.

– Det administrative prosessene du må gjennom kan noen ganger være for lang til å reagere riktig på markedet. I bunn og grunn handler det om et ønske om å forbedre samarbeidet, hastigheten selskapet utvikler seg i og nivået på varen vi leverer, uttalte Coronella til Sunnmørsposten.

Tidligere er det opplyst at Fincantieri mente Vard kunne få problemer med å få gode nok gjeldsordninger i et tøft marked for skipsbyggerne.

(saka fortsetter under)

Kjøpte halve STX i 2012

Høsten 2016 bød italienerne de andre aksjonærene 0,24 singaporedollar per aksje, noe som verdsatte hele konsernet til 1,7 milliarder kroner. Det var en firedel av prisen de betale for aksjene da de fire år tidligere la 3,3 milliarder kroner på bordet for å kjøpe halvparten av selskapet som da het STX.

I november 2017 ble budet til aksjonærene høynet til 0,25 singaporedollar. På det tidspunktet hadde Fincantieri kommet opp i en eierandel på knappe 80 prosent av aksjene.

Siden da har Fincantieri kjøpt mindre aksjeposter jevnt og trutt. Etter det siste kjøpet som ble meldt til børsen så sent som natt til fredag norsk tid, eier nå Fincantieri 83,3 prosent av aksjene.