Fjord1 videre i kampen om hydrogenferje

Rederiet Fjord1 med hovedkontor i Florø er ett av rederiene som inviteres til å komme med tilbud om drift av hydrogenferje.

Illustrasjonsbilde  Foto: Fjord1

Næringsliv

De andre rederiene er Norled og Boreal, melder Statens vegvesen.

Høsten 2021 skal det som blir verdens første hydrogen-elektriske ferje settes i drift på sambandet Hjelmeland-Skipavik-Nesvik i Rogaland.

De tre nevnte rederiene ble kvalifisert for utviklingskontrakten i fjor høst, og nå ber vegvesenet alle rederiene levere tilbud. Det er krav om at fartøyet skal ha minst 50 prosent hydrogendrift og at resterende energien skal komme med elektrisitet.

Prosjektleder Camilla Røhme i Statens vegvesen opplyser at det er svært få komponenter i et hydrogensystem, som i dag er sertifisert for hydrogenbruk og at det framover må gjøres svært mange sikkerhetsanalyser for å komme i mål. Ved bruk av hydrogen vil det kun slippes ut vann og man unngår helt CO2-utslipp og lokal forurensing.

  

Investerer i hydrogen og naturgass:

Hexagon satser for å kapre del av gigantmarked

Hexagon-konsernet leverte gode tall og skal investere for å vokse.

Kun batteriskip fra 2026:

Cruisetrafikken i Geirangerfjorden blir utslippsfri

Fra 2026 blir det kun tillatt å seile inn Geirangerfjorden med utslippsfrie skip.