Sævik bygger trolig i Spania og Norge

Det spanske verftet Hijos de J. Barreras opplyser at de har inngått en intensjonsavtale om å bygge to av skipene Havila skal sette inn på Kystruten.

NYBYGG: Skipene er omtrent 125 meter lange og 20 meter brede, og kan ta omtrent 700 passasjerer.  Foto: Havila

Næringsliv

Havila Kystruten Bergen-Kirkenes:

«Jubel for hurtigruter fra Sunnmøre»

Og det er grunn for å feire.

De to andre skipene er planlagt bygd ved Havyard sitt verft i Leirvik i Sogn. Ifølge nettstedet Maritimt.com har verftet opplyst dette i et nyhetsbrev.

Styreleder Per Sævik i Havila Kystruten opplyser imidlertid til Nett.no at ingenting er endelig avklart og at de fortsatt forhandler med verft i flere land.

Ifølge Barreras-verftet er kontraktprisen på om lag én milliard kroner per skip.

Det Herøy-baserte selskapet skal sammen med Hurtigruten AS dele på til sammen 11 ruter på fra 2021. Havila skal ha fire skip på den tradisjonsrike kystruten, mens Hurtigruten skal ha sju skip.


DN:

Hurtigruten forsøkte å stoppe Havila-kontrakten

Men klagen ble avvist og Havila-kontrakten signert.

 

No skal Havila riggast for reiselivssatsing:

Per Sævik ser store moglegheiter i reiseliv

77-åringen ser drift av den nye Havila Kystruten som eit framhald av reiselivssatsinga til Havila dei siste åra.

 

Feira populær kontrakt på stamkafeen

– Vi skulle ha feira med marsipankake, men vaflar med rømme og syltetøy gjer same nytta.