Kontraktsverdien er på rundt 400 millioner kroner, opplyser kommunikasjonssjef Hege Anita Akselvoll i Vard.

Det er arbeiderne ved Brattvåg-verftet som får oppgaven med å utruste fiskefartøyet. Skroget skal bygges ved Vard sitt verft i Braila i Romania.

I første kvartal 2020 skal tråleren være klar for levering til Harstad-selskapet, ifølge en pressemelding fra Vard torsdag.

Hybrid-drift

Fartøyet vil ha hybrid framdriftsmaskineri med mulighet til å seile både med ordinær diesel og diesel-elektrisk ved hjelp av en batteripakke om bord.

Les også: Vard med batteri «på boks» for alle typer skip (for abonnenter)

Det er konsernets egne designere i Ålesund som har lagd tegningene for det 80 meter lange og 17 meter brede fiskefartøyet. Designtypen Vard  8 02 er tidligere brukt på flere andre trålere fra Vard-konsernet.

– Vard 8 02 er et velkjent og godt trålerdesign, som har fått gode tilbakemeldinger. Vi har kontinuerlig videreutviklet vår design for å imøtekomme stadig nye og økende krav til fiskehelse, effektivitet og miljøvennlig drift, kommenterer konsernsjef Roy Reite i en pressemelding.

(saka fortsetter under)

Nyvinning

For å sikre best mulig kvalitet på fisken blir tråleren utstyrt med en tank for inntak av levende fisk fram til prosessering. Om bord blir det også en avansert fiskefabrikk med betydelig lagringskapasitet.

Dette er en nyutviklet løsning for fangsthåndtering, opplyser Vard.

Nergård-konsernet ønsket også tanker for lagring av hode og innmat, slik at mest mulig av biomassen fra fisken blir utnyttet. Selskapet ble startet opp i 1946 og har i dag fem fiskefartøy og rundt 170 ansatte.