Etter sjøsettingen i vinter ble oppdaget at hurtigruteskipet MS Roald Amundsen stakk for dypt og at de to skipene må bygges om, skriver Dagens Næringsliv.

Det innebærer at verftet trolig må skifte ut stål med aluminium på et eller to dekk, ifølge avisen.

Onsdag blir dette imidlertid avvist av både Kleven og designselskapet Rolls-Royce, som mener framstillingen til avisen er feil.

Les saka: - Dette er rett og slett heilt feil (for abonnentar)

Styreleder Leif Teksum i Kleven sier til DN at situasjonen rammer verftet økonomisk, men han vil ikke gå i detalj om hvor mye.

– Det største problemet er at levering av hurtigruteskipene er blitt utsatt. Det er en situasjon som har skapt utfordringer for både Hurtigruten og verftet. Der har vi kommet frem til enighet med Hurtigruten, sier Teksum til avisen.

Ifølge avisen vil billettinntektene for de minst 3500 passasjerene som rammes, utgjøre minst 120 millioner kroner.

Etter det Sunnmørsposten kjenner til, vil kostnadene med å skifte ut stål med aluminium av to dekk kommet på rundt 20 millioner kroner.

Kontraktsverdien på de to ekspedisjonsskipene er tidligere opplyst å være på flere milliarder.

Kleven: – Ikke unormalt

Situasjonen blir kjent samtidig som Kleven er i intense forhandlinger om å tilføre selskapet med kapital, et knapt år etter forrige redningsaksjon i regi av Hurtigruten sine eiere – og flere lokale investorer.

– At det skjer feil underveis både på design, engineering og under byggingen av slike fartøy er ikke unormalt. Dette er svært krevende skip både å designe, engineere og bygge, med mye nytt regelverk å forholde seg til, kommenterer konsernsjef Karsten Sævik til Sunnmørsposten.

– Flere årsaker

I vinter viste Kleven til at det var flere årsaker til forsinkelsene som da var kjent. Nå er det klart at også skip nummer to blir forsinket.

– Det er fordi det er et særdeles avansert og komplekst fartøy med mye nyutviklet teknologi og nytt regelverk. Et slikt ekspedisjonsskip er et nytt område for både verft og underleverandører og arbeidet er noe mer tidkrevende enn beregnet, sa daværende kommunikasjonssjef Ellen Kvalsund til Sunnmørsposten.

Designen på de to søsterskipene er et samarbeid mellom Rolls-Royce og designeren Espen Øino. Hurtigruten har også opsjon på ytterligere to tilsvarende skip.