Amerikansk rederitopp mener norske banker må ta tap

Finansdirektøren i det amerikanske kjemperederiet Tidewater mener norske offshorerederier fortsatt har for mye gjeld og at bankene bør ta større tap.

Supplyskip: Havila og mange andre rederi har fått utsatt gjeda i håp om at markedet skal komme tilbake. Arkivbilde  Foto: Marius Rosbach

Næringsliv

Det forteller Quinn P. Fanning til Sysla.no.

Rederiet er på utkikk etter oppkjøpskandidater etter å ha få slettet sin gjeld og latt kreditorene ta over mesteparten av selskapet. Han ser imidlertid få aktuelle selskap i Norge og mener flere rederi bør slås sammen.

For å få til dette tror han imidlertid at bankene er nødt til å ta større tap enn til nå.

– På et tidspunkt mistenker jeg at de som har lånt ut penger til de norske rederiene kommer til å innse at det er de som er de økonomiske eierne av mange av disse rederiene, som har for høy gjeld. På den bakgrunnen bør kreditorene ta en mer aktiv rolle for å legge til rette for konsolidering i offshore service-industrien, sier han til nettstedet.


Havila og Volstad Maritime har døra åpen for tettere samarbeid

Havila-eier Per Sævik og ledelsen i Volstad Maritime utelukker ikke et tettere samarbeid mellom rederiene på sikt.

 

Analytiker: Tre forhold rederiene må tenke på

– Jeg tror vi vil se allerede i 2018 at en del scenarioer man har laget ikke holder.

 

Offshore supply ved inngangen til 2018

Skadeskutt, men holder seg flytende

11 milliarder kroner var tapt og 190 båter lå i bøyene. Slik starta 2017 for offshore supply næringen på Sunnmøre. Hvordan ser det ut når vi går inn i 2018.