Brunvoll-familien har siden starten i 1912 bygd opp et industrielt flaggskip, med produksjon av avanserte propellsystemer for manøvrering av skip. Produktene er verdensledende innenfor sin nisje.

«Brunvoll trusted worldwide»

«Brunvoll trusted worldwide» er bedriftens slagord. Verdens største skipsverft og rederier er på kundelista. Det står Brunvoll-thrustere om bord på alt fra små fiskefartøy til gigantiske cruiseskip som seiler på verdens sju hav.

Fra 130 til 300 medarbeidere

– «Produsere i Norge»-strategien ble definert av Ottar Brunvoll i 1992, forteller Odd Tore Finnøy, som i dag er konsernsjef i Brunvollgruppen.

For Molde fikk strategien svært stor betydning. Brunvoll har hatt en eventyrlig vekst. De siste 20 åra har staben i Molde vokst fra 130 til 300 medarbeidere. Brunvoll er nå en av Romsdals aller største private arbeidsplasser. Etter at Brunvoll i fjor kjøpte opp Scanas virksomheter i Volda og Dalen i Telemark, teller konsernet nå 465 medarbeidere.

Brunvoll er fortsatt eid av familien. I dag er fjerde generasjon inne i bedriften. En aksjonæravtale bidrar til å holde Brunvoll i familien.

Norges smarteste

Brunvoll Motorfabrikk ble etablert i 1912, og produserte båtmotorer helt fram til ut på 1960-tallet. Da begynte produksjonen av thrustere, som skulle vise seg å bli en stor suksess.

Brunvoll vant i fjor prisen «Norges smarteste industribedrift», som bransjeorganisasjonen Norsk Industri og Siemens står bak.

– Vi tolker det slik at vår «Produsere i Norge»-strategi er en av begrunnelsene for kåringa, sammen med vårt langsiktige arbeid med digitalisering, sier Odd Tore Finnøy.

Ottar Brunvolls hjertebarn

– «Produsere i Norge»-strategien var Ottar Brunvolls hjertebarn. Han jobbet noen år i USA, før han vendte tilbake til Molde og Brunvoll, hvor han begynte på salgssida. Deretter ble han adm. direktør. Han hadde sett mye tidlig automatiseringsteknologi, med maskinering og CNC-maskiner, og var levende opptatt av det. Mens jeg ennå jobbet i Glamox, hadde bedriftene i regionen etablert et produksjonsteknologiforum. Ottar deltok veldig aktivt, og brant for avanserte maskiner. Han hadde veldig stor lidenskap og interesse for dette, løftet fram folk i Brunvoll og bygde kompetanse, forteller Odd Tore Finnøy.

Drenert ut kompetanse

– For at underleverandører i lavkostland skal greie å produsere det du ber dem om – og oppfylle kravene du har til kvalitet – må du begynne å lære dem opp. Til slutt har du i et lavkostland en konkurrent som kan like mye som deg selv, og som kan begynne å produsere for andre. Da har du drenert ut kompetansen. Jeg tror hovedtanken bak Ottars «Produsere i Norge»-strategi var at vi ikke skulle drenere ut denne kompetansen som bedriften da gjennom 80 år hadde bygd opp. Den måtte vi ikke slippe ut, sier Odd Tore Finnøy.

Han forteller at Brunvoll ikke bruker underleverandører en må lære opp.

– Vi bruker underleverandører i Norge, Sverige og Tyskland. Overhodet ikke i lavkostland. Når vi skal produsere noe ute, er vi da sikre på at vi får det vi har bedt om. Vi får den kvaliteten vi ønsker, og slipper å bruke en masse styringskostnader for å få til det. Det er lett å sette timekostnader opp mot hverandre, og se at du på det verste i et lavkostland har en åttendedel av timekostnaden i Norge. Men det du ikke får med i en slik kalkyle, er tida du sjøl må bruke – med dine høye kostnader – til å følge opp at du får det du skal ha, med rett kvalitet og til rett tid. Og at du kan stole på det, og slipper å få et kvalitetsproblem i eterkant, sier Odd Tore Finnøy.

Han viser til at mange norske bedrifter har opplevd slike problemer når de har produsert ute. Nå sist Statoil – i dag Equinor – med de store offshoreplattformene som i den seinere tid er produsert ved verft i Korea.

– En har opplevd forsinkelser, og at det i ettertid har vist seg at det ville vært billigere å bygge i Norge, sier Odd Tore Finnøy.

Han framholder at det bak Brunvolls «Produsere i Norge»-strategi var en krystallklar tanke om at det ved produksjon i utlandet ville være en styringskostnad en ikke ville greie å sette kroner og øre på, og at en langsomt ville drenere ut kompetansen.

Lavere produksjonstid

Han forteller at Brunvoll med ny teknologi, roboter og maskiner som går ubemannet, har redusert produksjonstida på komponenter drastisk. Odd Tore finnøy viser til eksempler på at produksjonstida på ett enkelt komponent gjennom teknologiutvikling, er redusert til en åttendedel av hva den var.

– Hva betyr kvalitet i denne sammenhengen?

– Kvalitet betyr alt. I markedsnisjene Brunvoll har definert og blitt sterk i, stilles det store kvalitetskrav. Det vi leverer er kritisk for operasjonen hvis det ikke virker. Eksempelvis blir det store medieoppslag når et cruiseskip må slepes inn til land på grunn av en feil. Å få avbrutt et cruise med 6.000 passasjerer, koster. Driftsopplegget der er kritisk. Det samme gjelder for offshore- eller fiskefartøy. Dette er nisjene vi går etter, sier Odd Tore Finnøy.

Han framholder fordi Brunvoll har vært i vekst, har ikke automatiseringa ført til at bedriften har måttet si opp noen som følge av den.

Brunvoll ble også rammet av konjunkturnedgangen etter det dramatiske oljeprisfallet, og reduserte bemanninga. Men nå er aktiviteten og omsetninga på veg opp igjen.

Denne saken sto først på trykk i Romsdals Budstikke.

Det siste nybygget på Årø rommer Brunvoll kompetansesenter. Foto: Erik Birkeland, Romsdals Budstikke
Fem store cruiseskip i Geirangerfjorden - alle utstyrt med thrustere fra Brunvoll. Foto: Brunvoll/Jørgen Eide