Golden Energy Offshore Services kjøper to nybygde offshorefartøy fra et kinesisk verft. Det gjør at rederiet trenger flere folk og de lyser i disse dager ut opptil 20 nye stillinger.

– Disse vil utgjøre mannskapene på de to nye skipene når vi overtar disse. I tillegg blir det økt aktivitet ved kontoret og vi regner med at det vil innebære flere arbeidsplasser også her, forteller administrerende direktør Per Ivar Fagervoll til Sunnmørsposten.

På utkikk etter flere skip

Rederiet eier fra før forsyningsskipene Energy Swan og Energy Scout. Begge er i kontrakter som kan bli forlenget - og sistnevnte har nettopp fått avtale for tre nye måneder med Total Nigeria til oktober.

De to nye skipene som har X-Bow-design fra Ulstein, skal etter planen overtas i oktober. Før den tid har rederiet planer om å hente inn kapital gjennom en emisjon for å finansiere skipene.

– Vi har leid inn finansielle rådgivere fra Artic Securities og Fearnleys Securities, men vi har god tid på oss med den prosessen. Vi er også på utkikk etter mer tonnasje som eventuelt kan legges inn i emisjonen, forteller Fagervoll.

(saka fortsetter under)

150 millioner per skip

I en børsmelding torsdag opplyser selskapet at de er blitt enige med Nantong Rainbow Offshore & Engineering Equipments om en pris på nær 18 millioner dollar – eller om lag 150 millioner norske kroner for hvert av de to forsyningsskipene.

Samtidig har de fått gunstige betingelser både for når, og hvor mye, de må betale.

Driftsselskapet Golden Energy Offshore Management har i tillegg til de fire omtalte skipene – driftsavtale på fem andre skip. Det er også driftsselskapet som har hatt tilsynet med byggingen av de to nye skipene i Kina, som omtales som flerfunksjonsfartøy (MPSV).

Flere muligheter for arbeid

Fagervoll forteller at de ser på flere muligheter for å få dem i arbeid.

– Vi vil flytte skipene fra Østen til Vesten etter levering, så får vi se om det blir arbeid for eksempel i Nordsjøen, Vest-Afrika eller et annet sted. Skipene blir det yngste i klassen, noe vi tror vil være positivt, forteller rederi-direktøren.

Skipene får ekstra kapasitet på mannskapsdelen og det er mulig å installere kran, eller gangveg, som gjør at skipene både kan drive lett konstruksjonsarbeid og gå inn i vindkraftmarkedet.

(saka fortsetter under)

Slapp aksjehandel

Golden Energy Offshore Services ble notert på Merkur-markedet hos Oslo Børs i vår etter at obligasjonseiere hadde gått med på å omgjøre lån til egenkapital.

Kjøpet av de to X-Bow-ene er det første av flere grep selskapet gjør for å øke verdien for aksjonærene. Så langt har det vært laber handel i aksjen og verdien har gått ned med drøyt ti prosent.

Overskudd i fjor

Fagervoll kan imidlertid glede seg over at rederiet leverte et overskudd før skatt på drøyt to millioner i 2017.

– Vi er kjempefornøyd med resultatet og det viser at vi gjort de rette tingene. Vi har vært heldige og hatt båtene i arbeid gjennom hele året, noe som har brakt inn kontanter. Samtidig er selskapet gjeldfritt og vi har egenkapital som har brukt noe av for å sikre oss disse nye skipene, påpeker han.

Den greske forretningsmannen Victor Restis er den største eieren i Golden Energy-konsernet, som har hovedkontor på St. Olavs plass i Ålesund. Fagervoll eier drøyt 15 prosent i morselskapet.