– En styrke for den maritime klynga. Dette var en kjempegod nyhet, sier Hildre til Sunnmørsposten om oppkjøpet av Rolls-Royce Marine.

– Får tett kontakt med Kongsberg

 –  Ligger her noen gevinster for NTNU?

– Ja! NTNU i Trondheim har hatt like mye balansert mot Kongsberg som mot Rolls-Royce. NTNU her i Ålesund har vært fullintegrert i Rolls-Royce verdenen, så dette ønsker vi kjempevelkommen. Da får vi veldig tett kontakt med Kongsberg og Kongsberg-miljøet.

– Komplementære miljø

– Hvor store muskler får Rolls-Royce og Kongsberg til sammen med tanke på global konkurranse?

– De er globalt ledende konsern på sine områder som vil bli enda mer komplett i sine verdikjeder globalt. Kongsberg og Rolls-Royce er i stor grad komplementære.

Noen områder konkurrerer de på, men det er overkommelig.

Rolls-Royce har en portefølje som er veldig sterk på skipsdesign og skipsutstyr. De er veldig verdikjedeknytta til det. Kongsberg er på styresystem, kontrollsystem, mer det digitale. Så de utfyller hverandre veldig godt. Dette blir solide aktører på verdensarenaen.

Følger nasjonal strategi

Hildre synes også det er veldig heldig at Rolls-Royce blir norskeid.

– Norge er et havland og her er store strategier mot hav og havrom, så dette er veldig sammenfallende med vår nasjonale strategi. Havet er viktig for Norge. Vi har jo en kontinentalsokkel, altså et havområde, som er seks ganger så stort som landområdet, og vi er en tredel av europas kontinentalsokkel.

Et så enormt stort konsern kan være viktig for å realisere de visjonene Norge har i havrommet. Så det ser jeg på som utrolig heldig.

– Bør de flytte ledelsen av Kongsberg Maritime til Sunnmøre?

– Selvfølgelig bør de det! Det tror jeg faktisk er en god ide, sier Hans Petter Hildre.