Det norske industrikonsernet ble før helga enige med Rolls-Royce i London om å kjøpe det som i hovedsak utgjør selskapet Rolls-Royce Marine fra det britiske konsernet. Prisen er på om lag 5,3 milliarder kroner (500 mill. britiske pund).

Men den endelige gjennomføringen av kjøpet vil la vente på seg og først skal en rekke ting på plass.

Kongsberg Maritime-sjefen: – Vi skal bruke tida godt

Trolig grønt lys tidlig neste år

Innen 16. august skal Kongsberg komme med mer informasjon om hvordan de ser på kjøpet.

Deretter skal Stortinget gi sin velsignelse, noe som trolig skjer i oktober, før Kongsberg planlegger en ekstraordinær generalforsamling i november. Den blir etterfulgt av en periode på to uker hvor det er mulig å bli med på kapitalinnsprøytingen og obligasjonslånet.

Til sist må konkurransemyndighetene inn i bildet for å vurdere kjøpet, før transaksjonen blir endelig. De to partene venter at dette skjer i løpet av første kvartal 2019.

Kongsberg vil få en tøff jobb med å snu økonomien i Rolls-Royce-virksomheten, som har gått med milliardunderskudd de siste årene. I presentasjonen konsernsjefen i Kongsberg Gruppen ga fredag, kom det fram at de forventer å styrke lønnsomheten med en halv milliard årlig fra 2022.

– Handler om folk

Administrerende direktør Egil Haugsdal i Kongsberg Maritime tok selv turen til Ålesund for å møte blant annet Rolls-Royce ansatte ved NMK-bygget på Nørve.

Han understreket han hvor mye de to selskapene hadde til felles.

– Med jevne mellom de siste 15 årene har vi sett på mulighetene for å få slått disse selskapene sammen. For vi er så overbevist om det er en riktig løsning for alle. Ved å samle disse ressursene og energien, skal vi få til mye mer enn noen kunne gjort hver for oss, sa han.

Etterpå konkluderte han med følgende:

– Dette handler om teknologi og marked også videre, men det aller viktigste er at dette handler om folk, og jeg håper vi greier å finne en god måte å jobbe sammen på, sa Haugsdal.

Les flere saker om Rolls-Royce Marine her

(saka fortsetter under)

Slik blir kjøpet gjennomført

Kongsberg får hjelp fra sin største eier, staten, til å finansiere kjøpet av det som omtales som Rolls-Royce Commercial Marine, gjennom en kombinasjon av ny egenkapital og obligasjonslån.

Det vil lanseres en emisjon på fem milliarder kroner, hvor staten bidrar med 2,5 milliarder kroner. De øvrige 50 prosentene av emisjonen er garantert tegnet av et syndikat bestående av DNB Markets og Danske Bank A/S og større forhåndstegnede aksjonærer.

Den endelige kjøpesummen blir først klar etter at det er trukket fra gjeld og kontanter i Rolls-Royce-avdelingene. Aksjonærene til det økonomisk pressa London-konsernet håper å sitte igjen med 350–400 mill. pund etter at utgiftene til salgsprosessen er trukket fra.

To industrigiganter

Marinedelen til Rolls-Royce har om lag 3.600 ansatte i 35 land og hadde en omsetning på om lag 8,9 milliarder kroner i fjor.

Kongsberg Gruppen har 7.000 ansatte fordelt på 25 ulike land og omsatte i fjor for 14,5 milliarder kroner.

Kongsberg peker på at selskapene utfyller hverandre når det gjelder propeller, fremdriftssystemer, dekkshåndteringsutstyr og skipsdesign. På områder som digitalisering, førerløse skip og dynamisk posisjonering er de konkurrenter. Kjøpet inkluderer ikke Bergen Engines eller forsvarsvirksomheten – Rolls-Royce’s Naval Business.