Kongsberg Evotec i Ulsteinvik er som en enslig svale i et distrikt med Rolls-Royce Marine-avdelinger på alle kanter. Med utsikter til å høre innunder den samme Kongsberg-paraplyen, kan det ligge an til forandringer for administrerende direktør Steinar Aabelvik og de andre ansatte.

– Hvordan ser du på at Kongsberg Evotec blir del av en langt større «familie» på Sunnmøre?

– Jeg ser veldig positivt på kjøpet. Dette er nødt til å bli bra. At Rolls-Royce blir norskkontrollert igjen er veldig fint. Også er det klart at det er noe overlapping, men det meste er komplementært, sier Aabelvik til Sunnmørsposten.

(saka fortsetter under)

Tror på vekst

Hvilke områder – og dermed arbeidsplasser – som er i konkurranse med hverandre, har naturlig nok blitt et tema i forbindelse med at Kongsberg vil kjøpe Rolls-Royce-virksomheten.

I første rekke er Kongsberg Evotec og Rolls-Royce Marine konkurrenter på dekksmaskineri, men også annet utstyr til blant annet seismikk.

Med andre ord kan det bli en diskusjon om hvor mange arbeidsplasser Kongsberg Gruppen skal ha i dette markedet på sikt. Men flere har også pekt på at de to miljøene sammen kan klare å vokse og at det vil sikre jobbene.

– Jeg er blant dem som tror det og vi bør iallfall sørge for å beholde arbeidsplassene på Sunnmøre, påpeker Aabelvik.

(saka fortsetter under)

Rettsstrid om seismikk

Kontrasten er stor til hvordan forholdene mellom de to bedriftene var for få år siden.  I 2015 barket de to industrigigantene sammen i Sunnmøre tingrett i en krangel om produkter til seismikkmarkedet.

Striden endte med at datterselskapet til Kongsberg-konsernet godtok en bot på 95 millioner kroner for å ha brutt god forretningsskikk.

Dette var før Abelviks tid og konflikten hadde røtter tilbake til gründereventyret Hydrakraft som senere kom innunder Odim – og deretter Rolls-Royce Marine.

(saka fortsetter under)

– Regner med sentral rolle

Kongsberg Evotec-sjefen er for tiden på ferie og har i likhet med de aller fleste vært uvitende om hvordan selve forhandlingene mellom London-konsernet og ledelsen i Kongsberg har gått.

Men han ser fram til å bli med og «tegne kartet» for hvordan virksomheten på Nordvestlandet blir i framtida.

– Vi vil bli invitert inn prosessen framover og regner med å ha en sentral rolle for hvordan dette skal bli, sier han.

Rolls-Royce topp roser Kongsberg

Også ved det norske hovedkontoret hos Rolls-Royce i Ålesund er det glede og rosende ord om konkurrenten fra systemdirektør Asbjørn Skaro i Rolls-Royce Marine.

– Vi får nå en eier som kan det maritime markedet og har en fantastisk teknologiplattform som vi kan utvikle videre sammen, sa Skaro til Sunnmørsposten samme dag kjøpet ble kjent.

Rolls-Royce-direktøren påpeker også at de to selskapene utfyller hverandre godt og sammenligner det som er kommet på bordet så langt med «konseptdesignet» i skipsbygging.

– Vi er i en tidlig fase, og nå skal vi arbeide videre med hvordan dette skal settes sammen. Vi skal bli kjent med Kongsberg og de skal bli kjent med oss.

(saka fortsetter under)

Kappløp om førerløse skip

Kongsberg og Rolls-Royce har andre områder der de er konkurrenter på det maritime feltet.

Det gjelder i første rekke systemene for bruløsninger og dynamisk posisjonering. De Rolls-Royce ansatte som jobber med dette i dag, holder til på Nørve i Ålesund og Longva i Haram.

Også på teknologi til førerløse - eller autonome skip - har de to selskapene knivet om å ligge i førersetet.

Høsten 2016 tok østlendingene en delseier i det kappløpet da Trondheimsfjorden ble åpnet som Norges første testområde for førerløse skip - med en farkost utviklet av Kongsberg-selskapet Kongsberg Seatex.

Suksess i Asia sammen

De to selskapene har også samarbeidet om en rekke prosjekt opp gjennom årene. Det påpekte Kongsberg Maritime-sjef Egil Haugsdal da han snakket til Rolls-Royce-ansatte på Nørve om kjøpet.

Han viste til da Kongsberg etablerte seg i Asia mens skipsbyggingen skjøt fart der. Den gang jobbet Kongsberg mye sammen med Rolls-Royce og ABB.

– Vi hadde stor suksess med det og fikk store markedsandeler. Også har det vært år der vi har konkurrert på noen områder. Da skal dere vite, at vi har hatt respekt for dere og stor beundring for det dere fikk til, sa Haugsdal.