Resultatene til ullprodusenten i Langevåg har bare pekt oppover etter at de bestemte seg for å satse mer på kontinentet. Omsetningen har økt med en tredel de siste tre årene og Devold venter mer vekst i år.

– Vi ser det samme i alle markeder: Flere og flere oppdager gledene ved et aktivt utendørsliv. Sommer som vinter er friluftsliv er en viktig del av både hverdag og ferie. Ikke minst gjelder det i alpene, sier konsernsjef Cathrine Stange i en pressemelding.

Truffet godt i Mellom-Europa

Inntektene for 2017 endte på 234 millioner kroner og ga et resultat før skatt på drøyt ti millioner kroner.  Devold har aldri hatt høgre inntekter og overskuddet har ikke vært større siden rekordårene i 2010 og 2011.

(se nøkkeltall til høgre - under om du leser på mobil)

Rundt en tredel av inntektene kom fra de andre nordiske landene og alpelandene. Spesielt etableringen i Tyskland og Østerrike har gitt resultater.

– Vi visste på forhånd at tyskerne er opptatt av kvalitet, men at vi skulle treffe så godt med Devolds merkevarehistorie og vårt tydelige budskap om kvalitet, er mer enn hva vi kunne forvente. Etter at vi bestemte oss for å etablere vårt eget datterselskap, har det bare gått én vei, sier Stange.

(saka fortsetter under)

Sterkere konkurranse

I årsberetningen blir det påpekt at de opplever økt konkurranse, men at Devold har en sterk merkevare og er i en god posisjon. Konsernsjef Stange mener det er strategien «sheep to shop», hvor Devold har full sporbarhet på produktene sine, som har båret frukter.

– Vi har truffet en tidsånd der man globalt snakker om at «hiking is the new yoga». For oss som leverandør er det den sterkeste påminnelsen om at forbrukerne ikke forventer annet enn den beste kvaliteten. Det er det vår oppgave å levere på, sier Stange.

Flere ansatte

Samtidig som omsetningen og lønnsomheten har økt, har flere kommet i jobb i Devold-selskapene.

Ved årsskiftet hadde Devold of Norway 31 ansatte og av disse jobbet 21 personer ved hovedkontoret i Langevåg.

Devold har også salgskontor i Oslo, mens all produksjon foregår ved fabrikken i Litauen. Fabrikken som ligger i byen Panevezyz, ble tatt i bruk i 2015 og sysselsetter drøyt 300 ansatte.