Onsdag kom halvårsstatistikken over ulykker med næringsfartøy fra Sjøfartsdirektoratet. Den viser at havbruksnæringen er overrepresentert med om lag 20 prosent av ulykkene.

– Det er bekymringsfullt at de står for så stor andel av ulykkene, sammenlignet med hvor mange fartøy de utgjør av den samlede flåten. Både når det gjelder personulykker og båtulykker, mener vi denne gruppen fartøy er for dominerende på statistikken, sier fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad til Sunnmørsposten.

Raskt vekst én årsak

I et intervju med Sunnmørsposten tirsdag påpekte Ålesund-selskapet Maritime Support Group at det nylig er innført ny forskrift for mindre fartøy og at oppdrettsnæringen vokser kraftig. Alvestad i Sjøfartsdirektoratet er enig at dette er noe av forklaringen.

– Mange av de mindre fartøyene kom innunder vårt regime i fjor. Samtidig er det en næring i raskt vekst, og da følger ofte ikke kunnskapen med i samme tempo, forteller han.

Alvestad sier de har best erfaring med tiltak som gjøres sammen med næringa, og at de har gått i dialog med rederiene for å få ned tallene.

(saka fortsetter under)

Les også:

Ålesundsselskap: – Sikkerhet vises på bunnlinja

Frykter alvorlige ulykker med oppdrettsbåter

Har bedt om retningslinjer

Av ulykkene som skjer i forbindelse med oppdrett, fordeler det seg ganske likt mellom større og mindre fartøy, ifølge Alvestad i Sjøfartsdirektoratet.

– Typisk for de mindre fartøyene, er at de ikke tilhører etablerte rederier, og ofte er drevet av eieren selv. Samtidig har vi de større havbruksbåtene som drives av større rederi som Sølvtrans. Det er et rederi som driver seriøst og bra, påpeker Alvestad.

Sølvtrans-reder Roger Halsebakk har flere ganger tatt til orde for strengere retningslinjer for transport og operasjoner ved havbruk. Rederiet har også utviklet verdens første simulator for brønnbåter, hvor de kurser sine ansatte.

– Uakseptabelt høyt

Ulykkestallene fra direktoratet viser en liten nedgang i antall ulykker med personskade, fra 115 i fjor, til 106 første halvår i år. Antall dødsulykker har imidlertid ikke gått ned og fire personer omkom i arbeidsulykker med båt – alle på fiskefartøy.

– Generelt mener vi at det totale antall personulykker ulykker med fartøy er uakseptabelt høyt. Jeg tror det nå er nødvendig å minne både de på land og de som jobber om bord på at sikkerheten må tas mer på alvor, uttaler Alvestad.