Skipsverftene langs kysten har hatt tøffe år, men bransjeorganisasjonen ser optimistisk på framtida etter tidenes beste «ordresommer».

– Det har vært en fantastisk sommer når det gjelder inngåtte kontrakter. Juni og juli måned sørget for en ordreinngang for norske verft som er «all time high», forteller administrerende direktør Asle B. Strønen i Norske Skipsverft til Sunnmørsposten.

Mer enn dobling i år

Så langt i år er det inngått kontrakter på bygging av 40 båter til en verdi av 22 milliarder kroner. Det er mer enn en dobling sammenlignet med tilsvarende periode de to siste årene.

– Cruiseskip utgjør langt over halvparten av verdiene, selv om de i antall utgjør et mindretall, forteller Strønen.

Kontrakter for minst 11-12 milliarder ble offentliggjort i løpet av juni og juli. Vard-konsernet sikret seg brorparten av disse med to store kontrakter på nye kystvaktskip og cruiseskip for Viking Cruises.

– Slik sett ønsker vi egentlig at det var kontrahert enda flere fartøy ved norske verft. Men disse kontraktene drar opp verdiene og vil gi store ringvirkninger spesielt på Nordvestlandet, påpeker Strønen.

(saka fortsetter under)

Fornøyd med ny ordning

Strønen i Norske Skipsverft mener den såkalte skipsordningen som administreres av Eksportkreditt Norge og GIEK (Garantiinstituttet for Eksportkreditt), har bidratt til ny optimisme.

Ved hjelp av disse låne- og garantiordningene kan redere finansiere skip som bygges i Norge, også når disse skal brukes i Norge. En nylig oppdatering viste at det var kommet inn 21 søknader.

– Vi mener det er veldig bra og det betyr at markedet mener ordningen er attraktiv, kommentere Strønen.

Direktøren i Eksportkreditt Norge: – Bra for aktiviteten til verftene (for abonnenter)

Sju av søknadene gjelder fiskebåter, fem brønnbåter, to arbeidsbåter til havbruk og to ferjer. I tillegg kommer fem andre typer fartøy.

– Her har regjeringen vist god næringsforståelse og verftene begynner nå å høste av dette initiativet. Det kan sikre arbeidsplassene, ikke bare ved verftene – men hele underskogen av underleverandører, legger Strønen til.

(saka fortsetter under)

Mange fra Nordvestlandet

Ikke overraskende er det flere redere fra Møre og Romsdal som har søkt i ordningen.

En gjennomgang viser at 70 prosent av søknadene kommer her fra fylket. Om Hordaland og Rogaland inkluderes, står disse tre fylkene for hele 90 prosent av søknadene, opplyser Eksportkreditt Norge til Sunnmørsposten.

Selv om ordningen kan ha bidratt til ny optimisme, gir det foreløpig ikke utslag på ordrestatistikken, ettersom rederne må søke om finansiering før de inngår en kommersiell kontrakt.

Ulik lønnsomhet

Til sammen har norske verft nå kontrakter inne på rundt 100 skip til en verdi av 50 milliarder kroner.

Tross de gode tallene er bildet sammensatt når det gjelder lønnsomheten. Grovt sett er det de største verftslokomotivene som sliter med lønnsomheten, mens mange mindre verft har gjort det bra økonomisk:

– Noen verft gjør det bra og noen gjør det ikke så bra, men generelt har verftene vært innovative og klart omstillingen godt, sier Strønen.