Søknadene til ny finansieringsordning for skip i norske farvann, viser at de som vil bygge skip i fylket er på offensiven.

Ingen andre fylker markerer seg like sterkt som Møre og Romsdal i bunken med søknader hos Eksportkreditt Norge til den nye skipsordningen.

«Ekstremt viktig» bransje

Ålesunderen er banksjef for næringslivet på Sunnmøre og påpeker at det er «ekstremt viktig» for regionen at verftsnæringen er oppe og går.

Hurlen viser til en rapport fra Møreforsking som i 2011 regnet ut at hver verftsarbeider skapte ringvirkninger tilsvarende 5,4 årsverk.

– Selv om den er noen år gammel, så har jeg fortsatt veldig sterk tiltro til den undersøkelsen. Vi ser den sammenhengen over hele Sunnmøre, om det er i Brattvåg, Søvika eller andre plasser: Alt er avhengig av sjø, fisk og olje. Når det er aktivitet i disse næringene, så fungerer ting for både rørleggeren og snekkeren også, understreker han.

– Mange av søknadene gjelder fiske og oppdrett, er det noen grunn til å frykte at det blir bygd for mye, tilsvarende hva som skjedde i offshore?

Oppdrag verdt minst fire milliarder

Ved utgangen av 2. kvartal var det kommet inn søknader til Eksportkreditt Norge, til en verdi av mer enn seks milliarder kroner til den nye skipsordningen som også gjelder for skip til bruk i norske farvann.

Et anslag innebærer dermed at redere og verft her i fylket søker om lån for å bygge nye skip til en verdi av minst fire milliarder kroner.

Eksportkreditt Norge opplyser ikke hvem som søkt, men mer enn 70 prosent av søknadsvolumet kommer fra Møre og Romsdal.

Finansiering først

Søknadene i nyordningen gjelder skip det foreløpig ikke er inngått kontrakter på, ettersom finansieringen må være på plass før avtalene inngås. Det er ingen automatikk i at søknadene innfris.

Tror på flere skip til Norge

Sunnmørsposten skrev tirsdag om ordreinngangen til norske verft som var rekordstor i sommer – og som nå er på om lag det dobbelte av de foregående årene. Bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft mener søknadsmengden gir økt grunn til optimisme i næringa.

Administrerende direktør Otto Søberg i Eksportkreditt Norge deler optimismen og mener tallene tyder på at ordningen vil sikre at flere skip bygges i Norge, framfor i utlandet:

– Det er positivt for både oss og maritim sektor at vi har dette nye finansieringsverktøyet, uttalte Søberg da tallene for 2. kvartal ble offentliggjort før helga.

Jan Rune Hurlen i Sparebank 1 SMN påpeker at verftsnæringen er «ekstremt viktig» og gir store ringvirkninger i regionen. Foto: Staale Wattø