Brunvoll fikk storkontrakt med Ulstein
Trenger folk i Molda og Volda
Brunvoll har hovedkontor i Molde og betydelige avdelinger i Volda og Dalen i Telemark. Ulstein-kontrakten og andre avtaler som den maritime utstyrsleverandøren har sikret seg, gjør at selskapet trenger flere folk.
– Vi ser tegn til at markedet lysner i flere segment og vil derfor styrke bemanningen vår. Det gjelder både på ingeniørsiden og i produksjonen – både i Molde og i Volda, forteller teknisk direktør Knut Andresen til Sunnmørsposten.
I dag teller konsernet drøyt 450 ansatte og den siste kontrakten vil i første rekke gi mer jobb til de ansatte i Molde.
Andresen anslår at de har behov for 10–20 nye ansette; mellom fem og ti ingeniører og tilsvarende i verkstedene. På ingeniørsida er det spesielt marin kybernetikk og datateknikk som er interessante fagområder.
(saka fortsetter under)
Lokal banksjef: – Når det er aktivitet i disse næringene, så fungerer ting for både rørleggeren og snekkeren også – De som er først ut til å ta ut skip, vil tape minst
Håper prispress letter
I årene etter oljenedturen som starta i 2014 har Brunvoll og andre utstyrsleverandører fått merke nedgangstidene på kroppen. Flere har kuttet store kostnader og lønnsomheten har stupt i mange bedrifter.
Med høgere oljepris og bedre utsikter mener flere det er på tide at leverandørene igjen begynner å få bedre betalt. Brunvoll-direktør Knut Andresen sier seg enig det synspunktet:
– Markedet har vært utfordrende – og er det fortsatt for mange av oss som leverer utstyr og tjenester. Jeg tror marginpresset har vært så stort over lang tid at det er behov for at det blir mindre – og vi ser tegn til at markedet blir bedre. Vi opplever en økning i forespørsler og ordreinngang, og på sikt håper vi det sterke prispresset som vi opplever nå, også vil lette, påpeker han.
(saka fortsetter under)
Ulstein treng minst 50 nye tilsette Brunvoll i Molde får staten som konkurrent Brunvolls «Produsere i Norge»-strategi gir lokale arbeidsplasser
Skulle bygges i Kroatia
Skipet skulle egentlig bygges ved det kroatiske verftet Uljanik, men økonomiske problemer satte en stopper for det. Isteden havnet skipskontrakten i Ulsteinvik.
Nå skal Brunvoll levere framdrifts- og styringssystem, som blant annet inkluderer seks store thurstere. Skroget bygges i Polen før skipet skal utrustes ved Ulstein.