Herøy-rederiet offentliggjorde sitt kvartalsresultat torsdag, som viser at også Havila har opplevd et nytt tøft kvartal i oljeservice.

Resultatet gjorde at aksjeverdien fikk hard medfart på Oslo Børs og selskapet har nå en børsverdi på 195 millioner kroner.

– Det er fortsatt for mange skip i markedet. I de siste månedene har det kommet betydelig flere skip som konkurrerer om kontraktene. Jeg tror ikke at vi er ferdig med omstillingene, og jeg tror heller ikke at restruktureringen er slutt, uttaler administrerende direktør Njål Sævik i forbindelse med resultatet.

Skipsmekler Sølve Høyrem i Westshore Shipbrokers ga nylig utttrykk for det samme overfor Sunnmørsposten.

– Sikret til 2020

Mange har spådd at rederiene må gjennom en ny runde med restrukturering av økonomien, for holde seg flytende. Solstadfarstad er blant rederiene som har åpnet for en slik løsning.

Havila skriver i kvartalsrapporten at «restruktureringen vil, basert på de kalkulasjoner som løsningen bygger på, sikre konsernet handlingsrom fram til 2020».

Da forrige kriseløsning ble landet, ble det antatt av markedet ville være svakt hele fjor og i år, men bedre seg i 2019. Med andre ord er det ingen tegn til at Havila ser for at de må inn i nye forhandlinger med det første.

Halvårsresultater for rederiene:

Skipsmekler om antall skip som er tatt ut av opplag: – Et altfor høyt tall

Store tap og børsras - Solstadfarstad holder flere muligheter åpne

Minus 213 millioner

Inntektene for halvåret ble stabile for Havila sammenlignet med i fjor. Rederiet seilte inn 280 millioner kroner og selve drifta gikk i pluss med 62 millioner kroner.

Men avskrivninger på 182 millioner og finansposter på 89 millioner gir et kraftig underskudd, og resultat før skatt ble minus 213 millioner kroner etter første halvår, ifølge børsmeldingen.

Selskapet hadde ved utløpet av 2. kvartal omløpsmidler på rundt 680 millioner kroner, hvor drøyt halvparten er bankbeholdning. Kontantstrømmen var negativ og rederiet har en gjeld på drøyt 4 milliarder kroner. Verdien av skipene i flåten er anslått å være verdt om lag like mye.

Subsea mest lønnsomt

Inntektsfordelingen viser at det er subsea som har vært mest lønnsomt for rederiet med en driftsmargin på nær 50 prosent. PSV-drifta var også lønnsom, mens ankerhåndtering endte med tap.

Rederiet har fire av 23 skip i opplag ved utgangen av 2. kvartal, og et subseaskip hadde kun korte oppdrag i siste periode.

Havila har samtidig solgt fire forsyningsskip – det siste nå i august – som ble «definert utenfor kjernevirksomhet» ved restruktureringen for knappe to år siden.

Sævik-familien som er største eiere og driver rederiet, kjøpte seg i fjor opp i Volstad Maritime.