Rederiet hvor Stig Remøy er styreleder og storeier, heter nå Olympic Subsea, og satser på subsea og fornybar energi.

Av flåten på 18 skip hadde rederiet fire i opplag. Alle de 11 skipene som jobber med subsea og fornybar energi var i drift ved utløpet av 2. kvartal.

Etter et fjorår med underskudd var Remøy posisjonert for opptur, men den store bedringen i markedet har latt vente på seg.

Minus 107 millioner kroner

Driftsinntektene etter første halvår ble på 271 millioner kroner, en liten forbedring fra i fjor. Drifta endte i pluss, men med nedskrivninger og finansutgifter endte resultatet før skatt på minus 107 millioner kroner, ifølge børsmeldingen.

Omløpsmidler ved utgangen av kvartalet var på 400 millioner, hvorav 247 millioner var bankinnskudd. Kontantstrømmen for halvåret var på minus 115 millioner kroner. Gjelda til rederiet er på om lag 3,8 milliarder og egenkapitalandelen er nede i fem prosent.

Tror på tøff vinter

Olympic skriver at de forventer en gradvis bedring for subsea på sikt, men at de venter en ny tøff vinter.

– Sesongsvingninger gjør at vintersesongen tradisjonelt er den mest krevende. Selv om vi ser en klart forbedret markedssituasjon, tar vi høyde for at også den kommende vinteren vil bli utfordrende. Det store bildet er likevel vesentlig lysere for vår flåte, uttaler Stig Remøy i en pressemelding.

Etter første kvartal hadde rederiet færre folk i arbeid og var nede i rundt 370 ansatte. I den siste kvartalsrapporten blir det ikke opplys om antall ansatte.

Halvårsresultater for rederiene:

Havila med nytt underskudd:  – Fortsatt for mange skip i markedet

Skipsmekler om antall skip som er tatt ut av opplag: – Et altfor høyt tall

Store tap og børsras - Solstadfarstad holder flere muligheter åpne

Lønnsomt for subsea og fornybar

De røde tallene til tross - Olympic-eier Stig Remøy påpeker at skipene i subsea- og fornybarmarkedet, er lønnsome og står for størstedelen av inntektene.

166 av 173 millioner av inntektene i 2. kvartal kom fra disse skipene og driftsresultatet før avskrivninger endte på 76 millioner. Det gir en driftsmargin på hele 46 prosent.

- Vi høster nå fruktene av rendyrkingen vi gjorde mot Blue Energy-markedet da vi etablerte Olympic Subsea ASA i februar i fjor, sier Remøy.

Det tidligere Olympic Ship ble restrukturert i fjor og rederiet har ikke lengre garantiansvar for PSV-ene og ankerhåndteringsskipene.