Hurtigruten bestiller nytt skip fra Kleven

Etter mye usikkerhet rundt verftet kan de Kleven-ansatte trolig sette i gang bygging med skip nummer tre til Hurtigruten på nyåret.

Hurtigruten: To ekspedisjonsskip for Hurtigruten er under bygging ved Kleven Verft. Nå skal de trolig bygge skip nummer tre.   Foto: Staale Wattø

Næringsliv

Hurtigruten har skrevet en intensjonsavtale om å bygge et tredje ekspedisjonscruiseskip ved Kleven i Ulsteinvik.

– Vi er strålende fornøyde med å kunne gå ut med planene om å bygge enda et revolusjonerende hybriddrevet ekspedisjonsskip, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en pressemelding.

Hovudtillitsvalt: – Avtalen avkreftar ryktar og spekulasjonar (for abonnentar)

Om kontrakten blir endelig, skal det nye skipet leveres i løpet av andre kvartal i 2021. Partene opplyser at de forventer å komme i mål med en endelig avtale i første kvartal neste år.

Hurtigruten har fra før to skip under bygging ved Kleven og det tredje skipet skal ta utgangspunkt i disse.

(saka fortsetter under)  

Tok grep på Kleven for å sikre at hurtigruteskipa vert levert i tide

Årsaka til det overraskande direktørskifte ved Kleven, vert forklara med at ein vil sikre at hurtigruteskipa vert levert i tide.

 

Polarhelter hedres med hurtigrutenavn:

Slik blir de nye skipene til Hurtigruten

Slik blir luksuslivet om bord i de sunnmørsbygde hurtigrutene "Roald Amundsen og "Fridjof Nansen".


Det har vært stor usikkerhet lokalt om hva Hurtigruten vil gjøre med eierskapet i verftet, etter at de to skipene - MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen – er blitt forsinket.

– Vi er takknemlige for tilliten Hurtigruten viser oss ved å signere intensjonsavtalen for et tredje, avansert ekspedisjonsskip, der vi kombinerer grønn teknologi med premium gjestekomfort. Dette er en bekreftelse på den unike kompetansen og fasilitetene vi har her på Kleven, sier administrerende direktør Olav Nakken ved Kleven Verft i pressemeldinga.

Les siste saker om Kleven her

Skipet er planlagt med flere nyvinninger, blant annet ny teknologi og betydelig større batteripakker for å gjøre seilasene mer bærekraftige, opplyser rederiet.

– Avtalen om et tredje ekspedisjonsskip vil også sikre arbeid til våre egne ansatte, og skape store ringvirkninger for lokale leverandører. Det er svært viktig for hele regionen, sier Nakken.

Søker om å bygge skip for fire milliarder kroner:

Lokal banksjef: – Når det er aktivitet i disse næringene, så fungerer ting for både rørleggeren og snekkeren også

Lokal banksjef mener ny statlig låneordning er viktig for å skape aktivitet hos verftene.

 

Ueinige om Stad skipstunnel: Hurtigruten meiner den er unødvendig, Havila Kystruten meiner tunnelen vil vere viktig

Hurtigruten og Havila skal begge segle kystruta forbi Stad, men dei ser heilt ulikt på kva for nytte og interesse verdas første skipstunnel kan ha.

Samarbeid: Skipene er designet av Rolls-Royce Marine i samarbeid med den kjente yatchdesigneren Espen Øino.