Dette er Ship of the Year

Rolls-Royce Marine i Ulsteinvik utviklet propellene til verdens første elektriske ferje.
Næringsliv

Verdens første batteridrevne ferje, «ZeroCat 120», er tildelt fagbladet Skipsrevyens pris Ship of the year 2014. Prisen ble delt ut onsdag under verdens største skipsfartsmesse SMM i Hamburg.

Rolls-Royce Marine i Ulsteinvik har bidratt i utviklingen av den innovative ferja med tilpassede thrustere. I tillegg har Rolls-Royce bidratt med rådgivning innen skrogdesign og hydrodynamikk basert på avanserte analyser, opplyser selskapet.

– Et viktig poeng i utviklingen av ferja var å benytte et propulsjonssystem som krever lavest mulig energiforbruk under selve fjordkrysningen, og som samtidig sørget for sikker og effektiv manøvrering til og fra ferjekaien. Dette er viktig for at batteripakken ikke skal  bli for stor, tung og plasskrevende, opplyser Rolls-Royce Marine i en pressemelding. Ferja skal trafikere på Sognefjorden fra 1. januar.

Spesielle thrustere

Fartøyet har en thruster i hver ende av det ene katamaranskroget. Thrusterne er de første med propell som kan justers til seilstilling.

– Det betyr at de fire propellbladene på den framre Azipull thrusteren (som ikke er i bruk under fart) blir justert til en vinkel som gir minimal motstand fra vannstrømmen. For å oppnå en ytterligere reduksjon i energibehovet, har den hydrauliske reguleringen av styremaskinen blitt  erstattet med elektrisk styring, opplyser Rolls-Royce.

I tillegg har skrogdesignet gitt rom til å installere propeller med større diameter enn det som er vanlig på en pendelferje. Resultatet er bedre framdriftseffektivitet og dermed mindre energitap fra batteriene.

Ferja har kapasitet til 120 biler og 360 passasjerer, og vil opererer med rundt 10 knops fart.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Næringsliv