– Kontrakten betyr svært mye for oss. Spesielt i dagens marked. Vi er også glade for samarbeidet med Kleven og IP Huse, og håper at det skal vare lenge, sier konsernsjef John Knudsen i Rolls-Royce til Sunnmørsposten.

Mandag kveld kunne han sette navnet sitt på en kontrakt som innebærer arbeid for ansatte i Brattvåg og på Harøya i minst et par år framover. Rolls-Royce skal levere en omfattende pakke med avansert dekksmaskineri til de seks ankerhåndteringsfartøyene som Kleven skal bygge for danske Maersk.

Konkurranse

Også konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven smiler fra øre til øre for samarbeidet med Rolls-Royce.

– Det var ikke sjølsagt at kontrakten skulle gå til et selskap her i distriktet. Det var hard konkurranse med et par andre produsenter på verdensmarkedet. Maersk er vant til å handle over hele verden, sier Rasmussen til Sunnmørsposten.

– Hvorfor havnet kontrakten her?

– Vinsjene er selve hjertet i et ankerhåndteringsfartøy. Man har ikke råd til å ligge stille på grunn av at utstyret svikter. Her får man kvalitet og service. Det hjelper også på at transportkostnadene blir mindre med den geografiske nærheten, sier Rasmussen.

Les også: Rolls-Royce skal bygge i Tyrkia

En god handel

Den gamle butikken i sjøbuda på Finnøy var rammen omkring kontraktsigneringen. I utgangspunktet skulle den være på Ona fyr for virkelig å gi næring til håpet om en lys framtid. Været tillot ikke at skyssbåten tok turen ut i det ulendte farvannet, men Finnøy Sjøhus var en god erstatning.

I lokalene der mang en samtale om sildefiske har funnet sted og en god handel har foregått, ble ulike deler av kontrakten signert.

Da det hele var over, løftet de to toppsjefene sjampagneglassene og kunne utbringe en skål for godt samarbeid. Og for gode medarbeidere som har forhandlet.

Les også: Kleven byggjer nok ein luksusyacht

Bedriftsbesøk

Tidligere på ettermiddagen besøkte det store følget fra hver av partene fabrikken i Brattvåg og IP Huse på Harøya.

John Knudsen sier at samarbeidet med IP Huse er viktig for at Rolls-Royce kan levere en komplett pakke av dekksmaskineri til sine kunder. Bedriften på Harøya skal levere seks vinsjer store som rekkehus.

Tunge enheter

– Se her. Tegningen viser en bredde på 25 meter og en lengde på 11 meter. Høyden blir 8,5 meter, sier administrerende direktør Inge Huse ved IP Huse, og viser tegningene som for anledningen er klebet opp på veggene i hans private museum på Harøya. Der oser det av tradisjon og viser at nærings- og samfunnsbygging har vært i familien Huse gjennom generasjoner. Det blir ikke mindre av denne kontrakten.

Også for hans selskap er dette den største enkeltkontrakten. Og når det gjelder vekt er det ingen tvil. Med sine mer enn 600 tonn stål veier to slike vinsjer det samme som et helt ankerhåndteringsfartøy av typen UT755 fra Rolls-Royce.

Les flere næringslivsnyheter her

På lekter

Annenhver måned fra mars 2016 skal det leveres en vinsj i denne størrelsen fra IP Huse på Harøya.

– Ikke akkurat gjort i en håndvending å flytte?

– Det blir ingen problemer. Vi setter dem bare på en lekter og sleper dem greit til Ulstein, sier Inge Huse.

Og så slipper de Stadten. Han tror heller ikke det skal by på problemer å levere i tide. IP Huse har investert mye i utstyr som kan håndtere nettopp slike oppdrag. Det er blitt gjort i tider med slakke på kontraktsfronten. Fortsatt har man store planer med enda mer robotstyrt produksjon. I så måte er de to selskapene Kleven og IP Huse nokså nært i slekt, rent teknologisk.

Dansk rederi

Det er Maersk Supply Service som skal bygge skipene, og utstyrskontrakten er på i overkant av 54 millioner punn. Kontrakten innebærer en opsjon på ytterligere fire fartøyer. Dermed kan kontraktsummen med Rolls-Royce og IP Huse bikke milliarden.

De 95 m lange fartøyene er designet av Salt Ship Design og skal bygges ved Kleven Verft og Myklebust Verft.

– Denne ordren er en honnør til den maritime klyngen, og viser at et tett samarbeid mellom aktørene i klyngen bidrar til verdiskapning for kundene våre, sier Ståle Rasmussen.

– Blir dette selve svenneprøven på den strømlinjeformede produksjonen dere har arbeidet med?

– Vi er ferdige med svenneprøven. Dette oppdraget skal vise at prøven holder, sier Rasmussen.

Hvert av fartøyene til Maersk blir satt sammen av fire moduler, hvorav den mest komplekse med maskineriet i sin helhet blir bygget på ett av Kleven-verftene. De andre tre blir bygget i Polen.

Gjør som over 20.000 andre - følg smp.no på Facebook du også!

Bredt utvalg

Ifølge Rolls-Royce har de det bredeste utvalget av dekksmaskineri i det maritime markedet, og fordelen er at de kan tilby kundene et komplett system fra en leverandør, inkludert serviceoppfølging. Hoved- og sekundærvinsj vil som vanlig bli utviklet og produsert av I.P. Huse.

– Jo mer komplekse fartøyene er, med økt oppmerksomhet til sikkerhet og effektivitet, jo mer differensierte typer dekksmaskineri trenger kundene våre. Vi er stolte over at Kleven og Maersk har valt oss til denne betydningsfulle ordren, sier John Knudsen, som har den høytidelige engelske president Commercial Marine, Rolls-Royce.

De seks første fartøyene skal leveres fra Klevenverftene mellom fjerde kvartal 2016 og tredje kvartal 2017. Dersom opsjonene på fire fartøy blir realisert, vil det siste skipet i serien bli levert første kvartal 2018.

I perioden fra mars 2016 forlater en vinsj på størrelse med ei lavblokk fabrikken på Harøya annenhver måned. Fra venstre: Konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven, Konsernsjef John Knudsen i Rolls-Royce Offshore (midten) og administrerende direktør Inge Huse under omvisningen på IP Huse. Foto: Johan Behrentz
Kontrakten på mer enn en halv milliard kroner er signert på den gamle handelsbua på Finnøy. Fra venstre, konsernsjef John Knudsen, Rolls-Royce og konsernsjef Ståle Rasmussen, Kleven. Foto: Johan Behrentz
John Knudsen i Rolls-Royce offshore er glad for samarbeidet med IP Huse. Foto: Johan Behrentz