Det står om store summer når Rolls-Royce Marine og Kongsberg Evotec neste måned barker sammen i Sunnmøre tingrett. Rolls-Royce har saksøkt konkurrenten for en foreløpig sum på 370 millioner kroner.

I tillegg vil de at retten forbyr Evotec både å lage, selge og markedsføre utstyr som brukes til å håndtere kabler i seismikkundersøkelser.

– Vi stiller oss avvisende til kravet og mener det ikke er grunnlag for søksmålet, sier kommunikasjonsansvarlig Johannes Dobson i Kongsberg Gruppen til smp.no.

Gjør som flere enn 21.000 andre - lik smp.no på Facebook

Verken han, eller konsernadvokat Nicholas Sayer i Rolls-Royce vil si hva striden går på.

– Er det kontakt mellom partene for å forsøke å komme til enighet utenfor retten?

– Det kan jeg dessverre ikke kommentere, svarer Sayer.

Prestisjekontrakter

Sunnmørsposten har fått opplyst av en svært sentral kilde at striden i første rekke dreier seg om flere prestisjejobber for seismikkgiganten PGS (Petroleum Geo Services).

Kongsberg Gruppens datterselskap på Sunnmøre kapret oppdraget med å levere utstyr til den siste generasjonen Ramform-fartøy, også omtalt som verdens bredeste seismikkskip.

Utstyret brukes til å håndtere de flere kilometer lange kablene som henger etter skipene. Fra kablene skytes det ut trykkbølger for å kartlegge havbunnen i jakten på olje og gass.

Likheter mellom tegninger

Etter det smp.no forstår, mener Rolls-Royce at det er så store likheter mellom tegninger hos de to selskapene, at konkurrenten på en eller annen måte har tatt snarveier i arbeidet med sine produkter.

Paragrafene det vises til i stevningen fra 7. mars i fjor, er markedsføringslovens paragraf 25, om brudd på god forretningsskikk. Men det vises også til paragrafene 28, 29 og 30.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Disse går på misbruk av forretningshemmeligheter og tekniske hjelpemidler som tegninger eller lignende - samt etterligning av andre bedrifters produkter.

Storkontrakt

Da Sunnmørsposten omtalte den første storkontrakten i mars 2011, opplyste selskapet at verdien var på flere hundre millioner kroner. Den gang hadde de sikret seg kontrakten for de to første Ramform-fartøyene, med opsjon på de to neste fartøyene.

I mars 2013 sendte Kongsberg Gruppen ut en pressemelding om at de også hadde sikret seg oppdraget med å utstyre de neste to skipene. De opplyste samtidig at verdien på kontraktene tilsvarte 50 millioner amerikanske dollar.

Omfattende rettssak

Rettssaken skulle etter planen gå i fjor høst, men ble utsatt. Nå er det satt av tre hele uker i tingretten i Ålesund fra mandag 9. februar.

Det er ventet at bevisførselen vil bli svært omfattende og at en rekke vitner fra begge sider skal forklare seg i den delikate striden.

– Det er sjelden vi har så store saker, forteller dommer Knut Anders Oskarsson ved Sunnmøre tingrett, som venter å få rettspapirene fra partene i neste uke.

De to første skipene i serien - Ramform Titan og Atlas - er allerede bygget med utstyr fra Kongsberg Evotec på akterdekket. De to neste skipene er under bygging og skal etter planen leveres neste år.