– Gassferjene over Romsdalsfjorden har vært en suksess, men nå ønsker vi å vinne erfaring også med batteriframdrift, sier Kim Gunnar Jensen, som er teknisk inspektør og prosjektleder ved Fjord1.

De par siste månedene har han oppholdt seg ved Fiskerstrand verft der den fem år gamle ferja «Fannefjord» har fått installert en stor batteripakke som kan samkjøres med gass- og dieselmotorene. Ingen har så langt kombinert gass og batteri-framdrift.

Spare drivstoff

– Hva vil dere oppnå med dette?

– Dagens gassferjer (LNG) på sambandet Molde–Vestnes opererer til vanlig med to LNG-motorer. Med det nye hybrid-konseptet vil MF «Fannefjord» operere med en LNG-motor sammen med hybridsystemet om lag 80 prosent av driftstida. Dette vil spare drivstoff og føre til mindre utslipp av miljøskadelige gasser (CO2). Når ferja ligger ved kai er det overkapasitet på LNG-motoren. Denne kapasiteten vil bli brukt til å lade batteriene. Under overfarten tar vi så ut igjen denne overskuddskapasiteten, forklarer Jensen, mens vi går ned i det aller helligste i ferja, motorrommet.

Det har gjennomgått en stor forvandling. I samarbeid med designselskapet LMG Marin har Fiskerstrand verft funnet den beste løsningen for å sette inn den nye teknologien. De har arbeidet siden nyttår med prosjektet.

Sikkerhet

Verftet har måttet skjære hull i skipssida for å få inn det tunge utstyret for batteripakkene, og det har vært en nær dialog med Sjøfartsdirektoratet for å ivareta sikkerheten best mulig. Den store batteripakken fra canadiske Corvus Energy, som har en maksimal kapasitet på 900 volt, er blitt plassert i en egen lukket container med flere sikkerhetssystemer. Siemens har levert systemet som batteriene fungerer sammen med.

– I teorien kan batteriene utvikle gasser og varme. De er i utgangspunktet sikret mot dette, men vi har valgt å legge inn ekstra sikkerhetssystemer som overvåker eventuell gassutvikling og lufte ut. Det er også eget slukkeutstyr om det skulle bryte ut brann, forteller Kim Gunnar Jensen og prosjektleder ved Fiskerstrand verft, Per Olav Dybvik.

Det har aldri vært meningen at ferja skal gå bare på batteri. Til det er kapasiteten for liten. Men det går an.– Dersom ferja skulle miste både gass- og dieselframdrifta, vil vi likevel kunne komme til land. Batteriene har kapasitet til å holde ferja i drift i rundt 20 minutter mens den går i 11 knops fart, forklarer prosjektlederen fra Fjord1. Han legger til at rein batteridrift vil høre med til sjeldenhetene. Det vil slite mye på batteriene.

Ulike teknologier

– Hvor mye vil dere spare av drivstofforbruk på denne ombyggingen?

– Det er det vi vil finne ut nå. Det blir gjort nøye målinger, og i løpet av et halvt års tid vil vi vite mer. Ombygginger som det danske rederiet Scandlines har gjort fra dieselframdrift til batteri-hybrid har gitt en innsparing på 30 prosent, sier Jensen som håper man kan gjøre flere forsøk med ulike batteriteknologier for å vinne bredere erfaring.

Administrerende direktør Rolf Fiskerstrand ved Fiskerstrand Verft gir honnør til Fjord1, som med 12 LNG-drevne ferjer er verdensledende på gassfremdrift.

– Det er et stort potensial i ombygging til hybrid framdrift, og dette er et satsingsområde som vi vil fokusere tungt på, sier Fiskerstrand til Sunnmørsposten.

Kim Gunnar Jensen fra Fjord1 understreker at alle hensyn er tatt for å gjøre det nye systemet så trygt som mulig. Batteriene har en spenning på 900 volt.
Mye måtte endres i motorrommet for å gi plass til den nye teknologien. Man måtte bl.a. skjære hull i skroget. Prosjektlederne Per Olav Dybvik og Kim Gunnar Jensen er fornøyd med resultatet.