Mens Kleven Maritime fortsatt har en solid ordrebok å fullføre, får stadig større deler av den maritime industrien mindre å gjøre. Samtidig inngås det omtrent ikke nye kontrakter. Industrien føler seg glemt av regjeringen sier leder av Maritimt Forum, Tord Dale.

– Nå trenger vi denne gjennomføringskraften regjeringen skrøt av før valget, sier han til E24.

Klokka 15 i dag forteller Mæland om tiltakene. Sunnmørsposten kommer med mer

Les nyheter fra næringslivet på smp.no

Mæland har varslet at hun under møtet i Ulsteinvik vil ligge fram en rekke tiltak rette mot maritim industri. Maritim Forum har allerede en lang liste klar til næringsministeren. Dette er hva de venter at hun kommer med.

En styrket nettolønnsordning som sikrer et konkurransedyktig norsk flagg på norske skip.

  • En vrakpantordning for utdaterte skip bidrar til miljøvennlig fornyelse og byggeaktivitet

  • Ferjepakke vil bidra til aktivitet ved mange verft og sørge at kompetanse som er ledig ved offshoreverft kan brukes der.

  • Gunstig miljøfinansieringsordning som bidrar til omstilling i riktig retning.

  • Statlig bidrag til bygging av havneinfrastruktur og for å styrke sjøveien som transportåre

Lørdag svarte statsminister Erna Solberg (H) på kritikken om at de gjør for lite med å få bukt med den økende arbeidsledigheten, med en budsjettlekkasje. Regjeringen skal satse vel 2,5 milliarder på vedlikehold, noe de håper vil gi jobber til de som nå faller fra som følge av brems i olje- og oljeservice.

Nærmere 25.000 oljejobber har forsvunnet det siste året, de aller fleste langs kysten. Solberg pekte på at flere av vedlikeholdstiltakene som nå lanseres, er spesielt rettet inn mot fylker som har mistet arbeidsplasser som følge av oljebremsen.

Maritim Forum mener dette ikke er tilstrekkelig.

– Det er ikke noen automatikk i at en skipsdesigner eller ingeniør i undervannsteknologi kan bygge skoler eller veier. Vi har klare forventninger om at det kommer tiltak rettet inn mot maritim industri, sier Dale.