Selskapet «North Sea Salt Works» fra øya Gossen i Aukra kommune er et familieforetak, med to brødre, foreldre og en viktig svigerinne involvert.

Det er svigerinnen som fant ut hvordan de kan utvinne eksklusivt fingersalt rett fra havet.

Sverre Orm Øverlands oppgave er å selge ideen om gourmetsalt fra Gossen videre til hele verden. I første omgang klarte han å overbevise juryen på gründercampen. Øverland ble kåret til vinner blant de ni deltakerne som var med til slutt, med ett poengs margin ned til andreplassen.

Rent som snø

– Salt er som vin, det preges av hvor det er høstet. Dette saltet er utrolig reint, det kommer jo rett fra Norskehavet. Vi tror det har verdenspotensial, sier Øverland.

Saltet kaller de «Havsnø». Det vil muligens finnes i butikkhyllene til vinteren.

– Dette har vært noen utrolig lærerike samlinger i Ålesund. Jeg er glad for at premien er mer utdanning. Jeg tror alle her har vokst mye på disse gründersamlingene, ved å lære om verktøy og strategi, og få trent på den viktige presentasjonen, sier Øverland.

Mobil hjelp

For gründer Jørn Klungsøyr er ikke konkurransen det viktigste med campen. Hans gründermål er å gjøre det lettere for folk å fylle ut skjemaer via mobil, gjennom sitt selskap «Zegeba.com».

– Jeg er ålesunder, men oppvokst i Etiopia. Ideen stammer sånn sett fra min erfaring ute i bushen, med ikke å ha tilgang til informasjon når du trenger det, sier Klungsøyr.

– Mitt hårete mål er å gi folk tilgang til portalen «altinn» på mobil, uten behov for nettforbindelse. Jeg har tro på ideen. Men som mange andre teknologi-interesserte trenger jeg å trene på presentasjon. Det har jeg fått gjort daglig på disse samlingene, sier Klungsøyr.

– I tillegg gir det mye å treffe andre gründere som kaver med det samme som deg, sier han.Dette er første gang «Business Bootcamp arrangeres i Norge.

<strong>Lærerikt:</strong> – Jeg har lært utrolig mye på gründercamp, og føler jeg er et skritt nærmere målet om å leve av min idé, sier Jørn Klungsøyr fra Ålesund. Foto: NILS HARALD ÅNSTAD