Lokalt bidrag til cruiseskip-heving

Fibertau fra Valderøya spilte avgjørende rolle i hevinga av Costa Concordia.

Fakta

Costa Concordia-ulykken.

  • Det italienske cruiseskipet Costa Concordia gikk på grunn og kantet utenfor øya Giglio i Toscana 13. januar 2012
  • Skipet tilhørte rederiet Costa Crociere
  • Det var 4.229 mennesker om bord da ulykken skjedde. 32 av dem mistet livet
  • Kapteinen Francesco Schettino er siktet for uaktsomt drap, for å ha forårsaket forliset og for å ha forlatt skipet før alle var evakuert

Vebjørn Løviknes viser fram det patenterte fibertauet som ble brukt til hevingen av det italienske cruiseskipet Costa Concordia.  Foto: OTS

Næringsliv

Det italienske cruiseskipet Costa Concordia kantret utenfor Italia i 2012.

Arbeidet med å få det til å flyte igjen startet mandag. Redningsoperasjonen har hatt et viktig lokalt bidrag.

Brukt i hevinga

OTS (Offshore & Trawl Supply AS) på Valderøya leverte sine patenterte fibertau til bergingsoperasjonen. Skipet ble snudd i fjor.

- Etter cruiseskipet ble snudd ble tauene våre brukt til fortøying. Men vi har hatt en tilleggsleveranse på ekstra tau og et av disse ble brukt under refloaten (mandagens operasjon journ. anm), sier salgs- og markedssjef Vebjørn Løviknes i OTS.


Har startet hevingen av Costa Concordia

Giglio (NTB-AFP): Arbeidet med å få cruiseskipet Costa Concordia til å flyte igjen startet mandag morgen.

Han har hatt kontakt med de ansvarlige for redningsaksjonen etter leveransen.

- Det er veldig bra at de endelig ser ut til å være i mål. Jeg møtte han som er ansvarlig for hevinga på en messe i Hamburg. Han var veldig glad for å snart være ferdig, sier Løviknes.

Patenterte fibertau

OTS leverte 24 tauenheter i den første leveransen i 2013. De var av ulik lengde og hadde en diameter på 140 millimeter.


Fibertau fra Valderøya sentralt i hevinga

Hevinga av Costa Concordia - cruiseskipet som forliste utenfor øya Giglio i Italia, starta mandag. Sentralt i hevingsarbeidet står supersterkt fibertau, levert av Offshore Trawl & Supply (OTS).

Tauene kan tåle en belastning på over 1.000 tonn.

- Våre patenterte fibertau med beskyttelseskappe er vårt sterkeste kort. De er beskyttet mot mekanisk slitasje, sier Løviknes.

- Det at de ble brukt til berginga av Costa Concordia er blitt lagt merke til av våre kunder og av andre, sier han.

Større oppmerksomhet

Bedrifta på Valderøya har merket økt positiv oppmerksomhet etter oppdraget.

- Det er veldig vanskelig å knytte noe spesifikt mot oppdraget, men det er flere ute i den store verden som vet at det finnes et firma på Valderøya som leverer disse produktene, sier Løviknes.

De får blant annet større oppmerksomhet på messer for skipsberging.

- På skipsbergingsmesser vet folk at vi fikk det oppdraget. Det er veldig kjekt, sier Løviknes.