– Prisen for et eventuelt frikjøp framstår som svært, svært, høy. Dette er langt over det som andre har betalt tidligere, sier konsernsjef Vebjørn Barstad i Havfisk.

Konsernsjef: Vebjørn Barstad i Havfisk. Arkivfoto

Norges største trålerrederi drives fra Ålesund, og har mange ansatte på Nordvestlandet. Nylig ble de solgt til Lerøy som dermed arvet den årelange striden om aktivitets- og leveringsplikt til landanlegg nordpå.

Onsdag ble et nytt kapittel i striden skrevet. Et regjeringsoppnevnt utvalg foreslår å fjerne bindingene til torsketrålerne. Verdien av «frislippet» skal inndras av Staten, havne i en kvotebank og deretter auksjoneres ut til fiskeindustrien.

Gjelder kun Havfisk

– Det er flott at det kommer nye forslag på bordet som kan løse denne saken, som har blitt debattert i flere tiår. Men her legges det opp til ordninger som strider mot grunnleggende prinsipp i norsk fiskeripolitikk, sier Vebjørn Barstad.

Sandberg vil avslutte saken

Han sikter til at landanlegg som hovedregel ikke skal eie fiskekvoter og at auksjon av kvoter blir noe helt nytt i Norge. Og dersom kvoter blir solgt ut av trålergruppen, vil det være svært fiskeripolitisk omstridt.

– Pliktene har vært en utfordring i mange år. Jeg håper arbeidet til ekspertgruppen kan bidra med løsninger som er akseptable for alle parter, sier fiskeriminister Per Sandberg.

– Det er ingen løsning å la dette fortsette å skure, det vil kysten lide under. Jeg vil ikke si noe om hva vi vil lande på, men det er på tide å få avsluttet denne saken på en måte som skaper ro rundt dette, fortsetter fiskeriminister Sandberg.

Skuffet ordfører

Og i Nord-Norge er det full fyr i debatten om «Pliktkommisjonen».

– Kompensasjonen kystsamfunnene får er absolutt ingenting. Dette er veldig skuffende, sier ordføreren i Båtsfjord, Geir Knutsen til FiskeribladetFiskaren.