Havyard skal bygge nye Smaragd

Skal bygge ny ringnotsnurper/tråler for rederiet Smaragd.

Selv om båten helst skal være ute og fiske gjør det ingenting om den tar seg godt ut ved rederikaia på Leinevika (illustrasjon). 

Fornøyde Rederne Petter Geir, Reidar og Per Smådal, skipsbygger Geir Johan Bakke og designer Kjetil Myren er glade for å kunne samarbeide om å bygge den nye praktskuta.  

Fiskeri

Nye Smaragd blir designet av Havyards designselskap i Fosnavåg, skal bygges av Havyards verft i Leirvik i Sogn og skal leveres til Fosnavåg-rederiet i april 2015.

Skipet blir Havyards nybygg nr. 121, skriver selskapet i en pressemelding torsdag.

- Godt gjennomtenkt

- Dette er den sjette båten vår og det tredje nybygget. Vi startet diskusjonene og trakk de første linjene sammen med Havyard allerede tilbake i 2009 sier Petter Geir Smådal, skipper og en av rederne i Smaragd.

- Å planlegge ny båt er en spennende prosess og samtidig en stor beslutning for et rederi som vårt. Vi legger stor vekt på at vi skal ha et moderne fartøy og skape en god og trygg arbeidsplass for mannskapet. Derfor har vi ikke forhastet oss og brukt god tid på å tenke gjennom både de store linjene og de enkelte detaljene før vi besluttet å sette i gang. Sammen med Havyard har vi utviklet det vi selvsagt mener blir den beste fiskebåten hittil når den blir levert sier Smådal.

Dårlig vær og nattkast

Rederiet har ønsket seg innebygd notbinge i fartøyet. Dette gir bedre arbeidsforhold for mannskapet og det vil forenkle nothåndtering i dårlig vær. Man vil også redusere lysmengden ut fra båten under kasting på natta, opplyser Havyard.

Rederiet har også valgt å lukke shelterdekket, noe som også vil bidra til forbedrede arbeidsforhold for mannskap, samt at det vil forenkle renholdet av fartøyet.

I tillegg til pumping av fisk fra nota midtskips blir fartøyet utrustet for pumping fra hekken, slik at man slipper å ta trålposen fram på siden.

Både ved pumping fra not og trål er systemene spesielt utformet for skånsom håndtering av fisken.

Forskingsoppdrag

Med tanke på forskningsoppdrag er fartøyet forberedt for installasjon av senkekjøl, og er utrustet med ekstra laboratorium og lugarfasiliteter, opplyser Havyard.

Skroget har vært testet i modelltanken i Trondheim i vinter. Resultatene fra testene er gode, og vil bli bygd videre på for ytterligere å optimalisere fartøyet med hensyn på drivstofføkonomi.

Nåværende Smaragd ble levert sommeren 1999. Den er godt vedlikeholdt og fisker fortsatt bra. Likevel ønsker Smaragd å bygge nytt.

- For det første er det alltid kjekt å få seg ny båt, sier Petter Geir Smådal, som også er leder av Aalesund Rederiforening og en aktiv deltaker i debatten rundt norsk fiskeripolitikk.

Teknologisk utvikling

- Men det er også viktig å følge med i tiden. Hvis norske fiskebåtredere ikke hadde fornyet seg og hatt fokus på effektivisering, økt sikkerhet og økonomi hadde ikke norsk fiskerinæring kunnet eksistere i høykostlandet Norge. For å få lønnsomhet i driften må vi kunne fiske effektivt og for å kunne beholde det beste mannskapet må vi tilby dem en trygg og komfortabel arbeidsplass. Teknologien utvikler seg kontinuerlig og derfor mener vi det er riktig å fornye seg for å dra nytte av dette. Vi kunne helt sikkert fortsette med gamlebåten i mange år framover, men vi tenker langsiktig og da må vi sørge for å ha et moderne og godt fartøy, sier Smådal.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Fiskeri