Sunnmørsposten AS legger nå fram sine 2021-resultater.

– Man kan tenke tilbake til da vi kava i disse bratte motbakkene, begynner ansvarlig redaktør Hanna Relling Berg i Sunnmørsposten og sikter til de tunge tidene de redaksjonelle mediene var gjennom for noen år siden.

– Det er helt fantastisk at ting har snudd, og dette gir helt andre muligheter til å kunne satse på journalistikken, fortsetter hun.

Lokalavisene gjør det bra

Aldri har selskapet kunne vise til bedre resultater enn i 2021. Dette gjelder ikke minst for de lokale mediehusene, som Sunnmørsposten AS eier elleve av.

Frank Støyva Emblem, direktør for lokale mediehus i Sunnmørsposten AS bekrefter at det har vært et godt år for alle lokalavisene. Aviser som for eksempel Vikebladet Vestposten og Møre-Nytt står solide.

– I tider der folk har behov for god journalistikk og en god og trygg markedsplass, har lokalavisene vært viktige. Leserne og annonsørene har fått valuta, sier Emblem.

Lokalavisa Nyss oppsto som en sammenslåing av Sunnmøringen (Stranda) og Sykkylvsbladet. De har utmerket seg spesielt positivt.

– Det er veldig spennende at Nyss i sitt første driftsår har klart å få et godt grep om sakene og folk i Sykkylven og Stranda.

Tjener på Brand Studio

Til tross for vekst og høyere aktivitet i 2021 ligger kostnadene stabile. Dette har særlig sammenheng med at Sunnmørsposten høsten 2021 flytta inn i nye, mindre og mer effektive lokaler, ifølge økonomidirektør Gaute Bjørkestøl.

Når inntektene samtidig vokser, blir resultatet det som høyst sannsynlig er tidenes beste overskudd for selskapet. Driftsresultatet for 2021 kom på nesten 22,4 millioner kroner mot knappe 8,4 millioner i 2020.

Driftsmarginen i 2021 kom på 15,9 prosent, noe som er svært bra i mediebransjen.

Selskapet tjener penger på hovedsakelig to måter: gjennom abonnements- og annonseinntekter. På begge tjente man mer penger enn året før.

Administrerende direktør Kjell Slinning i Sunnmørsposten AS, trekker fram satsinga på Brand Studio (innholdsmarkedsføring, ikke produsert av redaksjonelt ansatte).

Nøkkeltall i millioner202120202019
Driftsinntekter140.478127.172137.213
Driftsmargin %15,96,69,9
Årsresultat (etter skatt)21.2206.48310.127

– Mange forstår nå at det er mulig å bruke Sunnmørsposten til å markedsføre seg uansett flate. Vi får inn større og tyngre bedriftscaser som ser nytten, fortsetter Slinning.

De digital annonseinntektene økte med hele 29 prosent fra året før.

Samtidig er det slik at nesten 7 av 10 tjente kroner nå kommer fra abonnement. Trenden er at abonnentene blir stadig viktigere for avisene, og veksten skjer naturligvis digitalt. Brukerinntektene økte med 7 prosent i fjor.

– En solid og sunn økonomi er det beste fundamentet for fri og uavhengig journalistikk, sier Hanna Relling Berg.

Ambisiøst opplagsmål

Sunnmørsposten som enkeltavis har nå et opplag på 26.835 (digitale abonnement, papiravisabonnement og løssalg samla. Veksten skjer utelukkende digitalt).

Målet er 30.000 innen 2025.

På spørsmål om hvordan Sunnmørsposten skal bruke det økonomiske handlingsrommet, svarer Berg slik:

– Vi kan ha ei enda rikere verktøykasse for å lage den gode og grundige journalistikk som samfunnet har bruk for, og tjene våre lesere og seere med det aller beste innholdet.

Hun trekker fram satsinga på podkast og streaming:

– Vi er veldig glade for at vi har fått Polaris Media sitt streamingsenter til Ålesund, noe som også er en anerkjennelse av den gode jobben som er gjort her tidligere.