Den har 25.200 hk og kan flytte det meste som flyter. Den er kun 17 år gammel og i god stand. Likevel har den kun verdi som spiker. I dag ligger den i opplag. Om den noen gang kommer i drift igjen, er uvisst.

Det er den brutale virkeligheten i dagens marked for offshore supplyskip.

– Eldre tonnasje må ut av markedet. Det er i dag omtrent ikke mulig å få ny beskjeftigelse til skip som er mer enn 15 år gamle, slår Farstad-sjef Karl-Johan Bakken fast.

13 gamle

Det betyr båter bygget før 2001 er noe nær null verdt. Av Farstads flåte på 57 skip er 13 båter med enn 15 år gamle. Årsaken er ikke at båtene er dårlige. Problemet er at markedet flommer over av langt nyere tonnasje.

Og det stopper ikke der. På verdensmarkedet er det 241 plattform forsyningsskip under bygging. Det samme er 67 ankerhåndteringsfartøy.

RESULTAT Adm. dir. Karl-Johan Bakken (t.v.) og finansdirektør Olav Haugland la i går fram for analytikere i Oslo dystre tall for driften første halvår.

Det skjer mens det i dag ligger rundt 125 båter i opplag langs norskekysten.Det illustrer krisen næringen er inne i, og som den har store problemer med å finne vegen ut av.

– Vi vet ikke hvor mange av disse båtene som faktisk blir levert. Det som vi vet, er at det er et stort utbud av topp moderne tonnasje i alle markeder, påpeker Bakken.

15 i opplag

Farstad Shipping har for øyeblikket 15 båter i opplag og Bakken tror det kan bli flere utover høsten.

– Vi må tilpasse kapasiteten i forhold til behovet. Det skjer større endringer på markedet på kort tid enn tidligere, sier Bakken, som ikke vil si noe om det kan bli nye nedbemanninger i rederiet.

Milliardunderskudd i drifta og milliardverdier som er borte på børs og i båtverdier. Det er det dystre bilder for det tradisjonsrike Ålesund-rederiet. Adm. dir. Karl Johan Bakken vil ikke svare på om han tror de vil bestå som et sjølstendig rederi i framtida.

I går presenterte han halvårsresultatet for analytikere og aksjemeglere i Oslo. Det ærverdige styrerommet i Norges Rederiforbund var fylt til randen.

Det er stor interesse for det som skjer med offshore-supplyrederiene.

Hva som til slutt blir løsningen for Farstad, blir sett på som nøkkelen til hva som skjer videre i den store restruktureringen alle venter på.

Drar ut

Tross månedsvis med forhandlinger mellom eiere og kreditorer har en ikke maktet å komme til enighet om en framtidig finansiering av rederiet.

– Er det uenighet mellom Farstad-familien som største eier og bankene som gjør at dette drar ut?

– At de største eierne har en oppfatning om situasjonen skulle bare mangle. Men her er det mange parter som skal snakke sammen. Det gjør at det tar tid, sier Bakken.Som fastslår at færre og større rederi er en del av løsningen av den krisen bransjen er inne i.

– Å få færre rederi tror mener jeg er en del av løsningen. Bransjen er i dag preget av for mange små aktører, mener Bakken.

Ålesund

Han følger seg sikker på at når disse sammenslåingene er gjennomført, er det fortsatt ett eller flere store offshorerederi som er styrt fra et hovedkontor i Ålesund.

– Her har vi en bred kompetanse både når det gjelder erfaring innen drift og når det gjelder tilgang på sjøfolk. Jeg vil like å se den som velger å ikke utnytte det, sier Bakken.

Karl-Johan Bakken mener eldre båter må skrapes.
<strong>Grunn:</strong> «Far Sovereign» gikk seg fast på en sandbanke utenfor Rogaland.