Hurtigruten ba regjeringen frata konkurrenten Havila kontrakten på kystruten.

Tirsdag undertegnet Havila likevel kontrakten.

– De liker ikke at man bryter seg inn i monopolet deres, sier konsernsjef Per Sævik til Dagens Næringsliv.

Avisen skriver at Hurtigruten forsøkte å stoppe tildelingen av kontrakten på fire kystruteskip til konkurrenten Havila.

Det ble sendt formell klage til Samferdselsdepartementet.

– Vi er bekymret for kvaliteten på tilbudet når de nye kontraktene starter i 2021, legger Bjørnflaten til.

Men i svarbrevet fra departementet, som DN har fått kopi av, står det: «Klagen tas ikke til følge».

Avviste klagen

Samferdselsdepartementet avslo klagen på rekordtid og undertegnet kontrakten med konsernsjef Per Sævik i Havila Holding tirsdag formiddag.

– Det er vel felles for alle monopolister fra ytterste høyre til ytterste venstre. Dette er forutsigbart og ikke uventet fra hurtigrutens side, sier Per Sævik.

Ifølge DN ba departementet i vinter Havila sende selvskyldnergaranti og dokumentere at konsernet har «den finansielle kapasitet og likviditet som er nødvendig» for å bygge og drive fire nye kystruteskip.

– Departementet stiller spørsmål om Havila har nødvendig likviditet for å kunne drifte kystruten, sier Bjørnflaten i Hurtigruten.

Men Per Sævik forsikrer at Havila Holding har økonomi til å bygge og drive de nye kystruteskipene.

– Jeg vil ikke gi meg en inn i en polemikk med Hurtigruten om dette. Om hurtigruten mener de er kapabel til å drive, så er vi det i desto større grad, sier Sævik til Dagens Næringsliv.