I desember ble det sunnmørske offshorerederiet Rem kjøpt opp av Solstad Offshore. Få måneder seinere gikk krisetruede Farstad Shipping med på en plan som ga John Fredriksen og Kjell Inge Røkke kontroll over rederiet.

Til aksjonærene i Aker skriver Røkke i årets aksjonærbrev fra styrets leder at denne investeringen er av høy risiko.

– Aker har ikke stilt noen form for garanti. Vi har lovet kreditorene at Aker ikke selger aksjene i rederiet før 2021. Dette er en investering som aldri blir verdt mindre enn null. Håpet er at den flerdobles i verdi, skriver Røkke.

Målet for industrimagnatene var hele veien var å skape en offshoregigant ved å slå sammen selskapene Solstad, Rem, Farstad og Deep Sea Supply.

Restruktureringen er ventet å bli sluttført i løpet av første halvår i 2017.

Trist

I aksjonærbrevet levner han også noen tanker til hvorfor situasjonen ble som den ble da lavere oljepris skapte overkapasitet i offshoremarkedet.

– Det er trist å se hvor mye penger som er tapt i bransjen for offshore servicefartøy (OSV). I ettertid er det lett å se at tradisjonsrike rederfamilier overinvesterte. Vi i Aker har spurt oss selv om det var hodeløse investeringsbeslutninger og/eller kundekrav som gjorde nybygg påkrevd for å kunne by på kontrakter?, skriver Røkke i aksjonærbrevet.

Risikovillige

I det nye selskapet vil Aker og Fredriksen-kontrollerte Hemenn eie like mye med sine 16,2 prosent, Aker-kontrollerte Ocean Yield vil eie 6,5 prosent, mens Farstad-familien vil sitte igjen med 2,9 prosent, ifølge Nett.no (krever abonnement).

–Vi tror timingen er riktig for å spille en rolle i konsolideringen av OSV-markedet, men sikre er vi ikke. I Aker ser vi frem til å samarbeide med John Fredriksen og hans system i restruktureringen av et selskap som i dag omfatter 154 skip fra Solstad, Rem, Farstad og Deep Sea Supply. Med den kunnskapen og erfaringen kunne vi ikke fått en bedre partner enn John. Men «warning given»: Dette er en investering for de risikovillige.