Kontrakten følger etter at Hurtigruten og Kleven nylig inngikk avtale om bygging av det som omtales som to ekspedisjonsskip.

Mandag morgen ble det kjent at Rolls-Royce skal levere både design og en større utstyrspakke for om lag 25 millioner britiske pund, eller rundt 280 millioner kroner.

– Dette vil jeg definitivt kalle en betydelig kontrakt, ikke minst i dagens marked, sier Helge Gjerde, direktør i Rolls-Royce, til Sunnmørsposten.

Fra før var det kjent at Rolls-Royce skal levere design. Nå er det klart at de også skal levere skipsbroen. Dette betyr mer arbeid hos Rolls-Royce Marine Automation på Longva i Haram.

I tillegg skal Rolls-Royce i Norge levere en del utstyr som Hurtigruten ikke ønsker blir spesifisert nærmere ennå.

– Det er mange av våre avdelinger som har vært, som er og som vil bli involvert i de nye hurtigrutene, sier Anette Bonnevie Wollebæk, kommunikasjonsdirektør i Rolls-Royce Marine på Sunnmøre.

Fisk, vindkraft og cruise

Kontrakten viser at Rolls-Royce kan lykkes i andre segment enn offshore.

– Vi har lyktes på fisk og på vindkraft, og nå også på cruise. Vi bruker vår teknologi og kompetanse til å posisjonere oss i disse markedene, sier Gjerde, men legger til at det ikke er enkelt å kompensere for at de har færre oppdrag for offshore-markedet.

Sikrer styringsfart

– Denne kontrakten er et bevis på den samlede innovasjonskraften til Norges maritime industri og reiselivsnæring. Sammen er vi med på å sikre den styringsfarten som kyst-Norge trenger, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten, i en pressemelding.

– Hurtigruten og Kleven har blitt enige om å bygge skip som vil sette en ny standard i markedet, og nå er det vårt oppdrag og bidra med innovativ teknologi, design og utstyr. Jeg er trygg på at disse fartøyene vil bringe Hurtigrutens stolte tradisjoner inn i en like stolt ny fremtid, svarer Helge Gjerde, direktør i Rolls-Royce.

Ekspedisjonsskip

De nye skipene skal i første rekke sette kursen mot internasjonale farvann.

– Vi ser stort et stort potensial i andre deler av verden, i Arktis og Antarktis, sa Skjeldam nylig.

I avtalen mellom Hurtigruten og Kleven er det en opsjon for å bygge ytterligere to skip.

I tillegg til skipsdesign med «wave piercing»-baugen, vil Rolls-Royce levere det de omtaler som en integrert systemløsning som omfatter avansert teknologi og skipsutstyr. En del av leveransen blir den prisbelønte skipsbroen Unified Bridge. Kapteinen og hans mannskap på broen vil få færre skjermer å forholde seg til men samtidig all informasjon tilgjengelig.

Om skipene:Spesialdesignet ekspedisjonsskip for polare farvann.Skipene kan seile også langs norskekysten.Antall passasjerer: 530.Isforsterket skrog.Antall lugarer: 265.Dimensjoner: Lengde 140 m, bredde 23,6 m, høyde 29 m.Dyptgående: 5,3 m.Levering: Første skip juli 2018, andre skip juli 2019.