Aker og Kjell Inge Røkke har nå satt seg i førersetet med mål om å gjøre store endringer inne offshore supply-bransjen. Fusjonen mellom Solstad og Rem er kun et første skritt på veien.

- Vi inviterer alle aktører i denne industrien til dialog. Vi må erkjenne at det vil ta tid før vi kommer tilbake til det normale, og i en slik situasjon er kapital og industriell tyngde viktig, sier Eriksen.

Vil ha internasjonalt rederi

Han mener det blir for smått å måle størrelsen på rederiene i en norsk sammenheng.

- Siktepunktet må være å danne selskaper som kan bli betydelige aktører også på internasjonalt nivå. Dette er en global industri og da må vi se på muligheten for å skape enheter som kan konkurrere over hele verden. For å lykkes i den konkurransen, må vi redusere kostnadene og få på plass en enda mer effektiv drift, påpeker Aker-sjefen.

Ingen av offshorerederien på Sunnmøre har i dag på plass en finansieringsplan som sikrer framtidig drift. Det gjør de nå til et lett bytte i den kampen som åpenbart pågår mellom Aker på den ene siden og Kristian Siem på den andre.

- Vi kjenner ikke til hvilke planer Siem har. Vi er ikke i kontakt med han. Vi jobber med våre planer og det gjør vi gjennom Solstad Offshore, sier Eriksen.

- Farstad Shipping er en stor aktør i dag. Er dere i samtaler med dem?

- Vi sier ikke noe om hvilke selskaper vi er i dialog med. Vi ønsker en dialog med Farstad velkommen dersom rederiet selv ønsker det.

- Har det vært kontakt mellom Farstad og Aker?

- Jeg ønsker ikke kommentere hvem vi er i kontakt med, sier Eriksen.

Han slår fast at fusjonen mellom Solstad og Rem skjer som følge av at kreditorer og de største eierne ønsker en slik løsning.

- Denne avtalen er godt forankret hos selskapenes kreditorer og største eiere, sier Eriksen.

Vide fullmakter til Solstad

Det som synes klart er at Solstad-sjef Lars Peder Solstad sitter med vide fullmakter til å jobbe med tanke på oppkjøp av andre rederi.

- Vi ønsker en ytterligere konsolidering av bransjen, sier Solstad, som ikke utelukker at vi vil se rederi som kun opererer innenfor et segment.

- I spotmarkedet i Nordsjøen i dag er det rundt 70 supplybåter som er fordelt på nesten 30 rederi. Da er det ikke rart at det er vanskelig å få opp ratene.

- Så du ser for deg rederi som for eksempel kun har plattform-supplyskip i flåten?

- Ja, jeg mener den typen strukturendringer er grep som er nødvendig å ta, sier Solstad.