I dag kom meldingen om at Olympic Shipping har inngått en ny stillstandsavtale med bankene. Avtalen er ikke forlenget med mer enn to uker og innebærer at selskapet slipper å betale avdrag på lånene de har. Dette gir Stig Remøy to uker pusterom for å få på plass en nedbetalingsplan for selskapets milliardlån fram mot 2020.

Molnes tror det kan være nok til at Olympic klarer finne nye friske penger.

– Problemene deres er knyttet til en litt for stram avdragsprofil, og det de trenger er bare litt mer kapital, sier Molnes til E24.

Ny eier og børs?

Han viser til at det kun er én storaksjonær i selskapet, og tror behovene kan dekkes gjennom at en ny eier skyter inn mer penger, kombinert med noen lettelser på gjeldsbetingelsene.

– En perfekt løsning vil være at det kommer inn en ny eier, og at de gir litt mer rente til obligasjonseierne. Disse må ta godta å lette på lånebetingelsene, og det samme må bankene. Så kan de avtale avdragsutsettelse til 2020, men avtale at de også går på børs i 2020, sier han.

Krav fra obligasjonseierne

Men Stig Remøy har ikke mye tid på seg. Siste halvårsrapport viste at rederiet kun sitter igjen med litt over 200 millioner kroner i kontanter. Samtidig er driften av rederiet så krevende at det går mer penger ut av kassa enn hva som kommer inn.

Obligasjonseierne som har lånt penger til Olympic Shipping har en klausul som sier at i det øyeblikket kontantbeholdningen går under 100 millioner kroner er det et brudd på lånebetingelsene.