Oppstart av kontrakten vil finne sted i september 2017, og Statoil har opsjon på å forlenge kontrakten med ytterligere 5 x 1 år, går det fram av en børsmelding fra Solstad Farstad ASA tirsdag ettermiddag.

Fartøyet ligger nå i opplag ved Humla i Ålesund.

Som en del av kontrakten blir det installert et energilagringssystem om bord for å redusere drivstofforbruket. Fartøyet blir tildelt klassenotasjon «Battery Power» fra DNV-GL.

Far Searcher er det andre fartøyet fra Solstad Farstad ASA som inngår i Statoil-flåten med klassenotasjon «Battery Power». Også «Far Sun» skal få dette om bord. Rederiet Farstad Shipping uttalte at de satset grønt da dette fartøyet ble døpt i 2014.

Også rederiet Olympic Shipping har en batteripakke om bord i PSV-en «Olympic Energy». Som reder Stig Remøy har fortalt Sunnmørsposten, kan batteriet tas i bruk når energiforbruket er høyt. Dette gir relativt store innsparinger på drivstoffet. Systemet er utviklet av Vard Electro. Dermed gjøres utviklinga på Sunnmøre.