Veslejenta var nok grepet av stundens alvor, og holdt seg tett til pappa, Eirik Volstad, mens mamma gjennomførte sitt viktige oppdrag. Pappa er teknisk direktør i rederiet Volstad Maritime.

Den høytidelige dåpen fant sted på Stornespiren i Ålesund.

Et mylder av folk sto etter dåpen i lang kø for å komme seg om bord i nybygget, som er 127,75 meter langt og 25 meter bredt. Men først om bord gikk gudmor Mary-Lou Meixner og kaptein Jan Nakken.

Tøffe kunder

Før hun smelte flaska med de edle dråpene i skutesida, takket Kleven-sjef Ståle Rasmussen for jobben. Nybygget til Volstad Maritime er det største Myklebust Verft noen gang har levert.

– Dere fra Volstad er tøffe karer som vet hva dere vil ha. Vi setter pris på krevende kunder, for det er da vil lærer noe nytt, sa Kleven-sjefen, som omtalte jobben som kortreist.

– Skipet er konstruert av Skipsteknisk i Ålesund, som holder til i det samme bygget som rederiet, rett borti gata her. Det må kalles kortreist, og det er heller ikke så langt til Gursken i Sande, der vi har bygd skipet, sa Rasmussen, som skal levere søsterskipet til samme rederi allerede i juni.

Les nyheiter frå næringslivet på smp.no

Fem års kontrakt

Volstad-sjef Finn Syversen er fullstendig klar over de dårlige tidene er offshorebransjen, og regner med at slik blir det i enda et par år. Har tror markedet vil komme opp igjen og mener det bare er sunt å få ned kostnadsnivået i oljebransjen. Han mener det ikke er sunt at milliardinvesteringer kan nedbetales på så kort tid som et par år.

Syversen opplyser at «Grand Canyon II» har fem års kontrakt med Canyon Offshore i Aberdeen. Avtalen er god nok til å betale investeringen, som er på mellom 700 og 800 millioner kroner.

– Vi bygger ikke nytt før vi har lange kontrakter. Du må ha en langsiktig avtale i bunnen. Vi dekker investeringen med den avtalen vi har inngått, opplyser han.

Trang fødsel

Siden det fra første stund har vært klart hva skipene skulle brukes til, er det skreddersydd til oppgavene. Men fødselen var trang, forteller han.

– Dette og et søsterskip skulle bygges av Bergen Group Fosen, men så ble Fosen-verftet solgt til Ukraina. Den nye verftseieren krevde timebetaling, men det var det jo helt umulig for oss å gå med på, forklarer Syversen.

Prosjektene ble dermed overtatt av Myklebust Verft i Gursken. Begge nybyggene er store og avanserte skip for vedlikehold og konstruksjonsarbeid.

Kleven er landets største norskeide skipsbyggingkonsern. For tiden utrustes tre stor skip side om side på Myklebust. De store leveransene til Volstad faller sammen med at verftet i Gursken markerer 100-årsjubileum.

Følg Smp.no på Facebook