Det er uklart hva som skjer med milliardskipet som Vard Søviknes bygger for konkurs-trua Harkand Group. I verste fall blir Vard sittende med et skip til en milliard kroner.

Dykker- og konstruksjons-skipet skal etter planen leveres til rederiet Harkand dette kvartalet. Men Harkand Group, etablert i London i 2012, er nå satt under administrasjon. Harkand har drevet med inspeksjon, reparasjoner og vedlikehold i subsea-markedet.

Nettsiden til Harkand Group er for tiden nede. Flere medier melder om at det ser mørkt ut for Harkand, skriver Nett.no.

Vet ikke hva som skjer

Hos Vard sier de at de ikke vet hva som skjer med skipet.

– Jeg har ikke på nåværende tidspunkt informasjon om hvilke konsekvenser dette eventuelt får for Vard, sier informasjonssjef Hege Akselvoll hos Vard til Sunnmørsposten.

– Arbeidet med å ferdigstille skipet pågår i henhold til plan, og vi følger situasjonen, sier Akselvoll.

Termineringer i fjor

– På generelt grunnlag, hva er plan B dersom dere blir sittende inne med skipet? Går dere ut på det åpne markedet?

– I fjor hadde vi en terminering på to skip i Vietnam. Da la vi ut skipene på det åpne markedet, sier Akselvoll til Sunnmørsposten.

To datterselskaper av rederiet E.R. Offshore i Tyskland meldte oppbud. Dermed ble to kontrakter avsluttet.

Hun er snar med å understreke at hun ikke har informasjon om at kontrakten med Harkand er terminert.

– Også i Brasil ble to skip terminert i fjor. Det var så tidlig i prosessen at den ble avsluttet, sier Akselvoll.

Er blitt rederi

– Fikk dere solgt de to PSV-ene dere bygde i Vietnam?

– Det ene er utleid fra Vard, det andre er under ferdigstilling. Markedet for PSV-er er mer krevende enn for spesialiserte konstruksjonsfartøy, sier hun.

– Så dere er blitt rederi også?

– Vi er blitt eiere av de midlertidig, sier Akselvoll.

Fredag meldte Petro.no at Harkand har terminert kontrakten de har med rederiet Eidsvik for «Viking Poseidon». Kontrakten løper fram til januar 2017. Skipet har ligget i opplag siden oktober 2015.