Til sammenligning hadde flyselskapet en minus på 909 millioner kroner etter samme periode i fjor.

Driftsresultatet ble 153,6 millioner kroner, mot minus 863 millioner kroner i samme periode i fjor, mens driftsinntektene var 10.227 millioner kroner. I andre kvartal i fjor beløp driftsinntektene seg til 7.775 millioner kroner.

Nettoresultatet var på 300 millioner kroner, mot en minus på 691 millioner kroner i samme periode i fjor.

Reduserte kostnader

Norwegian har også redusert kostnadene sine med 9 prosent i andre kvartal. Kostnadene, inkludert engangseffekter, er redusert til tross for den høyeste veksten i Norwegians historie samt en stigende oljepris som har økt drivstoffutgiftene betraktelig. Holder vi drivstoffutgiftene unna er kostnadsreduksjonen i andre kvartal på 19 prosent.

– Det er gledelig å legge fram et godt resultat med reduserte kostnader til tross for en sterk vekst dette kvartalet. Fremover skal veksten avta og vi skal høste av det vi har sådd, noe som vil gagne kunder, ansatte og aksjonærer, sier konsernsjef i Norwegian, Bjørn Kjos.

Høy fyllingsgrad

Til sammen fløy nesten 10 millioner passasjerer med Norwegian i andre kvartal – en økning på 16 prosent.

Fyllingsgraden – andelen flyseter med passasjerer på flygningene – har holdt seg på et høyt nivå også i andre kvartal, 86,8 prosent i år mot 87,7 i fjor, skriver selskapet i en pressemelding.

Kabinfaktoren – som angir hvor fulle flyene var – ble noe redusert i andre kvartal. Den var på 86,8 prosent mot 87,7 prosent i samme kvartal i fjor. Også punktligheten på flygingene gikk noe ned med 77 prosent i andre kvartal i år mot 78 prosent i samme periode i fjor.

Trafikkveksten for andre kvartal (RPK) var på 46 prosent.

Tallene som er lagt fram er langt bedre enn det analytikerne hadde ventet, ifølge TDN Direkt. Ekspertene i fem meglerhus hadde ventet et underskudd før skatt på 701 millioner kroner i snitt, ifølge Dagens Næringsliv.